Stort intresse kring jämförande flexotryck
Omkring 160 personer från tio olika länder deltog i Packaging Print Excellence, som arrangerades i november av Broby Grafiska i Sunne. Stort intresse skapade de fem tryckningar som gjordes med valsar från fem leverantörer. Jimmy Johansson och Hans Jönsson från Ecolean, två av många intresserade deltagare i Packaging Print Excellence.
provtrycket var Kodak/Reproflex, Miller Graphics, Flint/Flexopartner,
Dupont/Flexopartner samt AKL/Linoflex. Hela tryckprocessen genomfördes
av två elever från Grafisk Medieproduktions tredje årskurs – Catrin
Ohlsson Hjalmarsson och Jenny Gustafsson.
Publiken kunde varva mellan dessa spektakulära körningar och de
seminarier som arrangerades parallellt, och stort intresse riktades
förstås mot jämförelser mellan resultaten av de olika tryckningarna.
Kaj Wahlgren, ordförande i branschföreningen Sweflex, uppskattade detta
och att två unga kvinnor fick chansen att visa upp sin skicklighet i
ett annars mansdominerat yrke.
– Det är bra att man kan visa upp vilken high tech tryckningen är i
dag, och inte alls det skitiga jobb man hade förut. Positivt också att
tre av de största kunderna finns här, sade Wahlgren.
Deltagarna i seminariet fick chansen att lära sig mer om den snabba
utvecklingen inom flexografiskt tryck, med avancerad teknik som bland
annat de fotopolymerer som används till tryckformarna.
Det konkreta resultatet av de fem tryckningarna som gjordes i Sunne
kommer att användas i fortsatt arbete i syfte att ytterligare förbättra
tekniker och produkter.