Vinnarna i Packaging Industry Awards korade
Vinnarna i Packaging Industry Awards presenterades på tisdagen under Scanpack 2009 i Göteborg. Packmarknadens chefredaktör Marcus Petersson delade ut priser i den nyinstiftade tävlingen.Vinnarna i Consumer Packaging Award 2009 blev Atria Retail för sin berömda "upp och nervända" leverpastejkupa. Jenny Andersson och Conny Johansson tog emot priset.
kreativitet och innovationskraft som finns i svensk förpackningsindustri och
sprida den till en bredare allmänhet. Sverige har en stolt
förpackningstradition och den bör vi förvalta väl. Vårt sätt att bidra till
detta är att instifta Packaging Industry Awards, sa Marcus Petersson.Priser delades ut i fyra kategorier och dessa företag och
personer vann Packaging Industry Awards 2009 med följande motivering.Consumer Packaging Award 2009Vinnare: Atria RetailJuryns motivering:
Atria Retail har med ”leverapastejkupan” skapat en
förpackning som vänder upp och ner på alla föreställningar om hur en
leverpastjeförpackning ska se ut. Med teknisk finess och konsumentens bästa för
ögonen har en nyskapande, användarvänlig och iögonfallande förpackning
utvecklats som lyfter en mogen produkt till helt nya höjder.Packaging Innovation Award 2009Vinnare: Flextrus &
BillerudJuryns motivering:
Flextrus har i samarbete med Billerud utvecklat en
förpackning som kan möta den stora utmaning som världens stora varumärkesägare
står inför: Att tillgodose kunderna med en klimateffektiv förpackning som är
kostnadseffektiv i tillverkning och fyllning och uppfyller alla andra kriterier
på en skyddande och säker livsmedelsförpackning. Detta samtidigt som den på ett
subtilt sätt förmedlar just det dess kärnvärde – miljöhänsyn.Packaging Converter Award 2009Vinnare: Eson PacJuryns motivering: Genom sin miljömedvetenhet, noggrannhet,
service, goda idéer, lyhördhet och kvalitet har Eson Pac skaffat sig ett
oförvitligt rykte som en av landets främsta leverantörer av
förpackningslösningar .Packmarknaden Award 2009Vinnare: Hans RausingJuryns motivering: Hans Rausing tillhör vår tids stora
företagsledare och den person som för alltid har satt Sverige på världens
förpackningskarta genom etableringen av Tetra Pak som världens största
förpackningsföretag. Ännu större blir Hans Rausings bedrift när han nu ännu en
gång är på väg att etablera ett nytt förpackningsföretag på världsmarknaden,
med ett likaledes unikt koncept för förpackning och distribution av flytande
livsmedel, ecolean.Hans Rausing tilldelas också Packmarknaden Award för den
förebild han har varit för andra företagsledare inom svensk
förpackningsindustri, och den glädje, inspiration och entusiasm som han genom
sin personlighet sprider till medarbetare och branschkollegor.