23948sdkhjf

Guld till Silver i Pentawards 09

Ett svenskt guld blev det när Pentawards 09 utsågs. Det är designkontoret Silver i Stockholm som belönas för den grafiska formen till en serie dryckesförpackningar i ICA:s sortiment. Silver tog hem ytterligare två utmärkelser och totalt gick åtta pris till svenska bidrag.
Till den norska nyhetsportalen PackNews säger Jean Jacques Evrard,
tillsammans med hustrun Brigitte eldsjälarna bakom Pentawards:

– Tillväxten är god inom svensk och norsk förpackningsindustri i fråga om kreativitet när det gäller design.

Norge skördade liksom Sverige stora framgångar i Pentawards 09. Det
svenska guldet tog Silver hem för sin sparsmakade men samtidigt
färgstarka serie för ICA:s serie färskpressade juicer, i kategorin
dryckesprodukter.

Sju silver och brons blev det också, varav ett silver till just designbyrån med det
passande namnet – för en serie ekologiska korvar från Koberg Vilt, i kategorin
matvaror. Ett brons tillföll den den grafiska formen till Oriflames produkter "Vibe" läppglans, i kategorin
kroppsvård.
– Vi är jätteglada för dessa utmärkelser, extra kul är att även
produkterna har blvit storsäljare för våra kunder, säger Ulf Berlin, vd
för Silver.

I övrigt gick Pentawards till svenska bidrag som “Yoshi-Og”
från LA+B i kategorin dryckesprodukter och till samma byrå för en
kartongförpackning till varumärkesägaren Care&. Identity Works
design av ölburkar för Åbro Bryggerier fick också ett silver, liksom en
serie tepåsar för ICA. No Picnic belönades för ett emballage till
mobiltelefoner från Sony Ericsson.

Priserna i Pentawards 09 delades ut under en ceremoni i Bryssel, och
alla vinnarna kommer att presenteras för en bredare publik på Luxepacjk
i Monaco och i Shanghai. I februari visas de även i en utställning på
DesignPack Gallery i Paris.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109