23948sdkhjf

Daiwa Can satsar på Europa

Nya och innovativa förpackningar av metall är ett av målen för ett nytt avtal mellan holländska Impress och den japanska förpackningsjätten Daiwa Can. En effekt av avtalet är en lansering av Daiwas återförslutbara aluminiumflaskor på den europeiska marknaden.
När Daiwa år 2000 introducerade en metallflaska med skruvkapsyl var det

den första i sitt slag på världsmarknaden. Sedan dess har flaskorna

varit framgångsrika på den japanska hemmamarknaden, och har vunnit

flera internationella priser, men har inte slagit sig in på andra

marknader.

På senare år har Daiwa introducerat flera nya produkter, som den

tredelade laminerade aluminiumflaskan New Bottle Can på 290 respektive

500 ml. Till detta kommer den likaledes tredelade WORC, som är en

flaska på 170 ml med extra stor öppning, och den tvådelade

aluminiumflaskan Mini Bottle Can som rymmer blott 100 ml.

Daiwa Cans hade under fjolåret en sammanlagd försäljning på runt 2

miljarder USD, och genomför en expansion ibland annat USA. När man nu,

genom avtalet med Impress, gör en satsning på den europeiska marknade3n

utmanar man på allvar marknadsledare som Rexam, som nyligen startade

storskalig produktion i Tjeckien av sina aluminiumflaskor i

Fusion-serien.

Impress, med huvudkontor i Deventer i Holland, är med sina 8 000

anställda och en försäljning på cirka 1,8 miljarder euro världens

största producent av metallburkar för fiskprodukter, och tillverkar

även aerosolförpackningar, för
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064