Daiwa Can satsar på Europa
Nya och innovativa förpackningar av metall är ett av målen för ett nytt avtal mellan holländska Impress och den japanska förpackningsjätten Daiwa Can. En effekt av avtalet är en lansering av Daiwas återförslutbara aluminiumflaskor på den europeiska marknaden.
den första i sitt slag på världsmarknaden. Sedan dess har flaskorna
varit framgångsrika på den japanska hemmamarknaden, och har vunnit
flera internationella priser, men har inte slagit sig in på andra
marknader.
På senare år har Daiwa introducerat flera nya produkter, som den
tredelade laminerade aluminiumflaskan New Bottle Can på 290 respektive
500 ml. Till detta kommer den likaledes tredelade WORC, som är en
flaska på 170 ml med extra stor öppning, och den tvådelade
aluminiumflaskan Mini Bottle Can som rymmer blott 100 ml.
Daiwa Cans hade under fjolåret en sammanlagd försäljning på runt 2
miljarder USD, och genomför en expansion ibland annat USA. När man nu,
genom avtalet med Impress, gör en satsning på den europeiska marknade3n
utmanar man på allvar marknadsledare som Rexam, som nyligen startade
storskalig produktion i Tjeckien av sina aluminiumflaskor i
Fusion-serien.
Impress, med huvudkontor i Deventer i Holland, är med sina 8 000
anställda och en försäljning på cirka 1,8 miljarder euro världens
största producent av metallburkar för fiskprodukter, och tillverkar
även aerosolförpackningar, för