23948sdkhjf

Handgjord design säljer Tetra Paks sortiment

När Amore Brand Identity fick i uppdrag att uppdatera den demo-portfölj som Tetra Pak använder sig av för att presentera sina förpackningar använde formgivarna en gammaldags metod. Istället för att slå sig ner vid datorn klippte och klistrade de och resultatet blev spännande dekorer.
Tetra Pak använder sig, liksom andra ledande tillverkare, av modeller

när det egna sortimentet presenteras för presumtiva kunder. Vita

kartongförpackningar är inte särskilt lockande och därför förses de med

en neutral men säljande dekor.

Just detta världens ledande företag inom sin bransch har 110 olika

förpackningar uppdelade på nio olika kategorier, och därför finns det

ett uttalat behov av att dekorera produktportföljen.

Till CAP Design säger Jonas Hellström på Stockholmsbaserade Amore:

- Uppdraget var att göra utställningsförpackningar, därför ska designen

inte säga så mycket om vad som ska vara i dem. Vi ville jobba med

papper som grundform och projektet blev som en blandning av konst och

design.

Detta betydde i praktiken att formgivarna vände ryggen till sina

datorer och började jobba med sina händer; de klippte, rev, vek och

klistrade papper i olika färger. Därefter fotograferades

papperscollagen.

För varje produktfamilj fotograferades en lång bild som därefter

monterades över alla förpackningarnas fronter så att de bildar en enda

sammanhängande dekor när förpackningarna ställs vid sidan av varandra.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063