Handgjord design säljer Tetra Paks sortiment
När Amore Brand Identity fick i uppdrag att uppdatera den demo-portfölj som Tetra Pak använder sig av för att presentera sina förpackningar använde formgivarna en gammaldags metod. Istället för att slå sig ner vid datorn klippte och klistrade de och resultatet blev spännande dekorer.
när det egna sortimentet presenteras för presumtiva kunder. Vita
kartongförpackningar är inte särskilt lockande och därför förses de med
en neutral men säljande dekor.
Just detta världens ledande företag inom sin bransch har 110 olika
förpackningar uppdelade på nio olika kategorier, och därför finns det
ett uttalat behov av att dekorera produktportföljen.
Till CAP Design säger Jonas Hellström på Stockholmsbaserade Amore:
- Uppdraget var att göra utställningsförpackningar, därför ska designen
inte säga så mycket om vad som ska vara i dem. Vi ville jobba med
papper som grundform och projektet blev som en blandning av konst och
design.
Detta betydde i praktiken att formgivarna vände ryggen till sina
datorer och började jobba med sina händer; de klippte, rev, vek och
klistrade papper i olika färger. Därefter fotograferades
papperscollagen.
För varje produktfamilj fotograferades en lång bild som därefter
monterades över alla förpackningarnas fronter så att de bildar en enda
sammanhängande dekor när förpackningarna ställs vid sidan av varandra.