23948sdkhjf

Nivåindikator på mjölkkartongen allt populärare

Sedan Elopak 2006 producerade sin första fönsterförsedda förpackning har de blivit allt populärare. Norska Q-Melk fick fönster på kartongen sedan konsumenterna tröttnat på att hälla ut gammal mjölk.
Utvecklingen av Elopaks fönsterförsedda kartong inleddes för tre år

sedan, och Peter Adler, projektingenjör vid företaget, var viktig i det

första skedet.

– Den blev först utvecklad för en spansk sockerproducent, Azúcarera

Ebro, som vi hade tillverkat en liten fönstringsmaskin till, berättar

Adler.Stor succé

Azúcarera Ebro, Spaniens största sockerproducent, lanserade i maj 2006

Azúcarera Brown Sugar i enliters standard Pure Pak-kartonger med ett

integrerat fönster med en plastfilm och en Elo-Cap UP.

Det blev stor succé för det bruna sockret, som tidigare hade sålts i

papperspåsar på ett kilo. De nya förpackningarna var lättare att sälja

och enklare att stapla i butikshyllan.

Den nya förpackningen innehöll mindre socker, men såldes till samma

pris som den tidigare större. Försäljningen ökade bland annat som en

följd av emballagets ökade funktionalitet.

Efter detta bildade Elopak en projektgrupp i Holland, ledd av Peter Adler.

– Förutom de nämnda lösningarna, var det viktigt att kunna erbjuda en

komplett lösning. Projektgruppen samarbetade med det tyska företaget

Heiber & Schröder kring utvecklingen av en avancerad teknologi för

kartongfönstret, förklarar Adler.

Fönster för mjölk

Under 2007 efterfrågades den här lösningen av den ledande holländska

detaljistkedjan Albert Heijn, som ville ha en lösning med fönster för

nivåindikering till sina mjölkprodukter. Dessutom önskade man en

skruvkapsyl och en sofistikerad design.

Den senaste kunden som har börja använda fönsterkartongen är norska

Q-Meierierne AS, som lanserade den i juni 2008. Mjölken på den nya

förpackningen döptes till Q-Melk och konsumenterna kan använda fönstret

på enliters Pure Pak som nivåmätare.

Kari Mette Gausdal Selle, utvecklingsansvarig vid Kavli, berättar att

fönster på mjölkförpackningarna i första hand var ett starkt önskemål

från konsumenterna. Q-Meierierne tog emot hundratals mail från

konsumenter som var trötta på att hälla ut mjölk som blivit för gammal.

Idén med ett fönster integrerat i kartongen är hämtad från Italien, och

har bland annat blivit en succé för Albert Heijn sedan an börjat

använda den.

Flera funktioner

Förpackningens nivåfönster kan användas när man lagar mat. Den ger

också en färskare mjölk, eftersom förpackningen inte behöver öppnas

förrän det behövs, menar Gausdal Selle.

En färsk undersökning som Norstat har utfört för Q-Meierierne visar att

två av tre norrmän häller ut mjölkprodukter. Flertalet av dem gör det

på grund av utgånget bäst före-datumet, andra för att förpackningen

helt enkelt redan är öppnad.

Traditionella förslutna mjölkkartonger ger konsumenten dålig

information om hur mycket mjölk som finns i kylskåpet, påpekar Kari

Mette Gausdal Selle.

– Ofta öppnas flera kartonger samtidigt, mjölken blir lättare sur och vi köper in extra för säkerhets skull.

Enligt Norstats undersökning väljer 74 procent av konsumenterna

förpackningar med fönster framför de traditionella

mjölkförpackningarna, och 41 procent av de tillfrågade svarade att den

nya kartongen bidrog till att de skulle välja just Q-Melk.

Produkten har rosats av den norska miljöorganisationen Fremtiden i Våre

Hender, som beskriver den som en utmärkt och kul lösning och välkomnar

den då den kan bidra till att mindre livsmedel kastas.Synnøve Prytz BersetPackNews, Norge

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078