23948sdkhjf

Nivåindikator på mjölkkartongen allt populärare

Sedan Elopak 2006 producerade sin första fönsterförsedda förpackning har de blivit allt populärare. Norska Q-Melk fick fönster på kartongen sedan konsumenterna tröttnat på att hälla ut gammal mjölk.
Utvecklingen av Elopaks fönsterförsedda kartong inleddes för tre år
sedan, och Peter Adler, projektingenjör vid företaget, var viktig i det
första skedet.

– Den blev först utvecklad för en spansk sockerproducent, Azúcarera
Ebro, som vi hade tillverkat en liten fönstringsmaskin till, berättar
Adler.

Stor succé
Azúcarera Ebro, Spaniens största sockerproducent, lanserade i maj 2006
Azúcarera Brown Sugar i enliters standard Pure Pak-kartonger med ett
integrerat fönster med en plastfilm och en Elo-Cap UP.

Det blev stor succé för det bruna sockret, som tidigare hade sålts i
papperspåsar på ett kilo. De nya förpackningarna var lättare att sälja
och enklare att stapla i butikshyllan.

Den nya förpackningen innehöll mindre socker, men såldes till samma
pris som den tidigare större. Försäljningen ökade bland annat som en
följd av emballagets ökade funktionalitet.

Efter detta bildade Elopak en projektgrupp i Holland, ledd av Peter Adler.

– Förutom de nämnda lösningarna, var det viktigt att kunna erbjuda en
komplett lösning. Projektgruppen samarbetade med det tyska företaget
Heiber & Schröder kring utvecklingen av en avancerad teknologi för
kartongfönstret, förklarar Adler.

Fönster för mjölk
Under 2007 efterfrågades den här lösningen av den ledande holländska
detaljistkedjan Albert Heijn, som ville ha en lösning med fönster för
nivåindikering till sina mjölkprodukter. Dessutom önskade man en
skruvkapsyl och en sofistikerad design.

Den senaste kunden som har börja använda fönsterkartongen är norska
Q-Meierierne AS, som lanserade den i juni 2008. Mjölken på den nya
förpackningen döptes till Q-Melk och konsumenterna kan använda fönstret
på enliters Pure Pak som nivåmätare.

Kari Mette Gausdal Selle, utvecklingsansvarig vid Kavli, berättar att
fönster på mjölkförpackningarna i första hand var ett starkt önskemål
från konsumenterna. Q-Meierierne tog emot hundratals mail från
konsumenter som var trötta på att hälla ut mjölk som blivit för gammal.

Idén med ett fönster integrerat i kartongen är hämtad från Italien, och
har bland annat blivit en succé för Albert Heijn sedan an börjat
använda den.

Flera funktioner
Förpackningens nivåfönster kan användas när man lagar mat. Den ger
också en färskare mjölk, eftersom förpackningen inte behöver öppnas
förrän det behövs, menar Gausdal Selle.

En färsk undersökning som Norstat har utfört för Q-Meierierne visar att
två av tre norrmän häller ut mjölkprodukter. Flertalet av dem gör det
på grund av utgånget bäst före-datumet, andra för att förpackningen
helt enkelt redan är öppnad.

Traditionella förslutna mjölkkartonger ger konsumenten dålig
information om hur mycket mjölk som finns i kylskåpet, påpekar Kari
Mette Gausdal Selle.

– Ofta öppnas flera kartonger samtidigt, mjölken blir lättare sur och vi köper in extra för säkerhets skull.

Enligt Norstats undersökning väljer 74 procent av konsumenterna
förpackningar med fönster framför de traditionella
mjölkförpackningarna, och 41 procent av de tillfrågade svarade att den
nya kartongen bidrog till att de skulle välja just Q-Melk.

Produkten har rosats av den norska miljöorganisationen Fremtiden i Våre
Hender, som beskriver den som en utmärkt och kul lösning och välkomnar
den då den kan bidra till att mindre livsmedel kastas.

Synnøve Prytz Berset
PackNews, Norge
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064