Packaging Arena mötte konsumenterna
Under en vecka i början av juni fanns The Packaging Arena ute i handeln på Maxi ICA Stormarknad i Karlstad för att i mötet med konsumenterna skapa underlag för nya förpackningslösningar. The Packaging Arena gav besökarna möjlighet att testa eye tracking och resultatet ifrån den undersökningen kommer vi att se längre fram i höst.
Christer Johansson, aktiv styrelseledamot i The Packaging Arena och ägare av Maxi ICA Stormarknad i Karlstad inledde under en presskonferens med att berätta om vikten av handelns engagemang i förpackningsutvecklingen och att involvera konsumenterna i processen. – Genom att samarbeta och föra en dialog mellan handel och förpackningsindustri vill vi kunna påverka förpackningarna innan de når butik. Vi fokuserar på slutkunden, konsumenten, och tillsammans med The Packaging Arena vill vi få med konsumenterna i utvecklingen för att ge möjlighet till bättre produkter och bättre förpackningslösningar, säger Christer Johansson Maxi ICA Stormarknad i Karlstad.Christer Johansson öppnade upp för ett möte mellan konsumenter och förpackningsexperter.Det är i handeln som mötet sker mellan förpackning, produkt och konsument och ett utökat samarbete mellan handel och förpackningsbransch ger en helt ny dimension till utvecklingen. Att förpackningar är något som berör och engagerar konsumenterna var tydligt. Veckan gav upphov till många intressanta och spännande diskussioner. – Konsumenten är för oss den viktigaste pusselbiten när man arbetar med förpackningsutveckling. De olika krav, önskemål och värderingar konsumenterna har kring förpackningar är någonting som branschen på ett bättre sätt måste ta hänsyn till. Det är idag många människor, t ex reumatiker, som lider av vardagliga problem som är kopplade till förpackningar på olika sätt. Vi arbetar med att ta fram sätt för att involvera konsumenten från start i en utvecklingsprocess och därmed minska problemen i framtiden, säger Per Branzén The Packaging Arena The Packaging Arena kommer under hösten fortsätta att möta konsumenter på det här sättet, då med fokus på miljö, hållbarhet och användarvänlighet.