Förpackningen som kampanjbärare
Absolut Vodka lanseras lagom till sommaren i en förpackning som är stötskyddande men framförallt kan vecklas ut och användas som en minibar. Förpackningen är en s k pop up, Man öppnar förpackningen och får ytterligare en funktion. I detta fall plats för ingredienser till en fulländad sommardrink.
Bakom konceptet till förpackningen ligger retailbyrån Workshop i Stockholm. Absolut jobbar konsekvent med att skapa uppmärksamhet kring sitt varumärke med hjälp av förpackningen.– Miljön i framförallt butik är ofta rörig med många olika förpackningsslösningar. Vi vet att designen sticker ut genom sin enkelhet istället för att vara extravagant, säger Anders Carleö, cd och designer på Workshop, till tidningen Resumé.Absolut Minibar som den nya produkten heter lanseras på ett 50-tal marknader under sommaren. Produkten är en säsongsvara och en annonskampanj kommer att rulla samtidigt.– Den globala trenden under lågkonjunktur är att man inspireras av bar och partyscenen ute och tar det med sig hem. Genom Minibar har vi skapat en effektiv kampanjbärare och adderat ett mervärde för konsumenterna, säger David Bogh-Lind, cd på Workshop.