23948sdkhjf

Smurfit Kappa välkomnade ombord

Smurfit Kappa bjöd sina kunder på en resa i både tid och rum när de höll sitt event ”Varumärket i hjärnan” ombord och i anslutning till Ostindienfararen i Göteborg. En glad marknadschef, Henk Venneman, hälsade alla välkomna i den till sista platsen fyllda lokalen.
Smurfit Kappa följde upp framgångarna i Malmö och Stockholm förra året med ett tredje och avslutande event i Göteborg i början av maj. Inramningen kunde inte bli mer göteborgsk än då deltagarna bjöds ombord på Ostindienfararen som ligger för kaj i Eriksberg på Hisingen.Besättningen berättade om vedermödor och äventyr till havs och senare på dagen blev det även visning av hela skeppet. Däremellan hölls föredrag om förpackningens roll för att förmedla varumärkets budskap. Henk Venneman;– Vi ser förpackningen som det viktigaste. Och det är kanske inte så konstigt med tanke på att vi är ett förpackningsföretag. Men det jag egentligen vill säga till er är att det är era förpackningar och varumärken som är det viktigaste. Det är dessa som ska sticka ut i bruset och säga – Ta mig!– Ni är experter på bra och kreativa idéer. Vi är experter på att konstruera lådor och displayer och fylla dessa med färg. Vi hjälper er att förvekliga era idéer så att de uppfyller era vildaste drömmar om konstruktion och design.Fantasifull blev också fortsättningen då hjärnforskare Martin Ingvar tog vid och berättade om vad det är som gör att hjärnan ser just varumärket och inte alla andra som pockar på uppmärksamhet i butikshyllan”Vädja till känslorna!”– Vi upplever oss möjligen själva som rationella personer, men vi gör både farliga saker och köper onyttiga produkter. Varför gör vi det?

Martin Ingvar, professor och hjärnforskare, berättade om hur vår hjärna fungerar och ibland ”inte” fungerar.– Vår hjärna reagerar inte bara utifrån ett rationellt logiskt system utan också utifrån ett undermedvetet emotionellt system och det är snabbare än det rationella. Detta kan utnyttjas i marknadskommunikation för att t ex stimulera till spontanköp eller för att vädja till vårt undermedvetna belöningssystem med budskap typ ”för att du är värd det”, menade Marin Ingvar.Maria Tornell, affärsutvecklingsdirektör för Absolut Vodka berättade om den nya globala varumärkeskampanjen ”In an Absolut World”. Med hjälp av nya förpackningar profileras varumärket och med hjälp av nya smaker ökar försäljningen. På senare tid har flera nya smaker lanserats gestaltade efter olika städer i USA. Ett inslag som har gett stort genomslag i media i USA och där en del av försäljningsintäkten skänkts till olika välgörande ändamål.- Vi anpassar vår marknadskommunikation till olika geografiska marknader och har stor respekt för kulturella skillnader. I Sverige gör vi nästan ingen reklam och här har varumärket en annan profil än i många andra länder. Svenskhet är heller inget vi trycker på i vår globala marknadsföring, säger Maria Tornell.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063