Smurfit Kappa välkomnade ombord
Smurfit Kappa bjöd sina kunder på en resa i både tid och rum när de höll sitt event ”Varumärket i hjärnan” ombord och i anslutning till Ostindienfararen i Göteborg. En glad marknadschef, Henk Venneman, hälsade alla välkomna i den till sista platsen fyllda lokalen.
Martin Ingvar, professor och hjärnforskare, berättade om hur vår hjärna fungerar och ibland ”inte” fungerar.– Vår hjärna reagerar inte bara utifrån ett rationellt logiskt system utan också utifrån ett undermedvetet emotionellt system och det är snabbare än det rationella. Detta kan utnyttjas i marknadskommunikation för att t ex stimulera till spontanköp eller för att vädja till vårt undermedvetna belöningssystem med budskap typ ”för att du är värd det”, menade Marin Ingvar.Maria Tornell, affärsutvecklingsdirektör för Absolut Vodka berättade om den nya globala varumärkeskampanjen ”In an Absolut World”. Med hjälp av nya förpackningar profileras varumärket och med hjälp av nya smaker ökar försäljningen. På senare tid har flera nya smaker lanserats gestaltade efter olika städer i USA. Ett inslag som har gett stort genomslag i media i USA och där en del av försäljningsintäkten skänkts till olika välgörande ändamål.- Vi anpassar vår marknadskommunikation till olika geografiska marknader och har stor respekt för kulturella skillnader. I Sverige gör vi nästan ingen reklam och här har varumärket en annan profil än i många andra länder. Svenskhet är heller inget vi trycker på i vår globala marknadsföring, säger Maria Tornell.