23948sdkhjf

Varierat seminarie om livsmedelsförpackningar

Dagens och framtidens förpackningstrender inom livsmedelssektorn hamnade i fokus när heldagsseminariet ”Livsmedelsförpackningar” genomfördes i Helsingborg i veckan. Konsumentperspektivet, ökande automatisering, egna märkesvaror, förändringar i kristider och marknadsföring på webben var några ämnen som avhandlades.
Det här seminariet, som arrangerades av Packmarknaden på Hotel Marina

Plaza, var välbesökt och att döma av deltagarnas kommentarer var

programmet varierat. Förpackningsinköpare, marknadschefer, tekniker,

produktutvecklare och andra fanns på plats.

Margaretha Thorgren, informationsdirektör från Scan, konstaterade i

sitt föredrag kring konsumenternas perspektiv på förpackningslösningar,

att trenderna är miljö och hälsa, mer lokalt producerat, mindre

förpackningar för ensamhushållen och allt fler färdigrätter.

– Vi jobbar också för att minimera materialanvändningen, och går

successivt igenom hela vårt produktsortiment för att minska på

förpackningsmaterialet, berättade Margaretha Thorgren.

Mårten Rennemark, inköpschef för förpackningar vid livsmedelskoncernen

Procordia, noterade att man allt mer verkar för att integrera

leverantörerna i samarbetet kring förpackningslösningar.CCL Labels, partner tillsammans med Flextrus och Nord-Emballage, visade en del av sina nyheter.

Om EMV, egna märkesvaror, talade Joachim Cederblad, Googol, som har ett

förflutet som vd för Coca-Cola och som Procter&Gambles marknadschef

i Sverige.

– I Sverige är i dag bara kring 18 procent av sortimentet

EMV-produkter, jämfört med Storbritannien där det är 43 procent, varav

Tesco halva sitt sortiment under eget varumärke.

En snabb ökning av andelen EMV-produkter i de svenska butikshyllorna,

till runt 30 procent om tre år, förutspåddes av Joachim Cederblad.

– EMV ger samma kvalitet till ett lägre pris, utsätter de

marknadsledande konkurrenterna för press, ger bättre marginaler och så

kan den egna kedjan profilera sig med ett eget och exklusivt varumärke.

Peter Cuypers, chef för ABB Robotics affärsområde för livsmedel och

drycker, talade i sitt föredrag om den snabba utveckling som påbörjats

inom automation. När ett minskat behov uppstår inom fordonsindustrin

riktar robottillverkarna blicken mot livsmedelssektorn och behovet av

effektivare produktion och bättre arbetsmiljö är stort inom branschen,

menade Cuypers.

– Livsmedelssektorn som sådan växer med bara någon procent om året, men

automation för livsmedelsproduktion ökar enormt snabbt, det ser vi

tydliga tecken på.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062