Varierat seminarie om livsmedelsförpackningar
Dagens och framtidens förpackningstrender inom livsmedelssektorn hamnade i fokus när heldagsseminariet ”Livsmedelsförpackningar” genomfördes i Helsingborg i veckan. Konsumentperspektivet, ökande automatisering, egna märkesvaror, förändringar i kristider och marknadsföring på webben var några ämnen som avhandlades.
Plaza, var välbesökt och att döma av deltagarnas kommentarer var
programmet varierat. Förpackningsinköpare, marknadschefer, tekniker,
produktutvecklare och andra fanns på plats.
Margaretha Thorgren, informationsdirektör från Scan, konstaterade i
sitt föredrag kring konsumenternas perspektiv på förpackningslösningar,
att trenderna är miljö och hälsa, mer lokalt producerat, mindre
förpackningar för ensamhushållen och allt fler färdigrätter.
– Vi jobbar också för att minimera materialanvändningen, och går
successivt igenom hela vårt produktsortiment för att minska på
förpackningsmaterialet, berättade Margaretha Thorgren.
Mårten Rennemark, inköpschef för förpackningar vid livsmedelskoncernen
Procordia, noterade att man allt mer verkar för att integrera
leverantörerna i samarbetet kring förpackningslösningar.
CCL Labels, partner tillsammans med Flextrus och Nord-Emballage, visade en del av sina nyheter.
Om EMV, egna märkesvaror, talade Joachim Cederblad, Googol, som har ett
förflutet som vd för Coca-Cola och som Procter&Gambles marknadschef
i Sverige.
– I Sverige är i dag bara kring 18 procent av sortimentet
EMV-produkter, jämfört med Storbritannien där det är 43 procent, varav
Tesco halva sitt sortiment under eget varumärke.
En snabb ökning av andelen EMV-produkter i de svenska butikshyllorna,
till runt 30 procent om tre år, förutspåddes av Joachim Cederblad.
– EMV ger samma kvalitet till ett lägre pris, utsätter de
marknadsledande konkurrenterna för press, ger bättre marginaler och så
kan den egna kedjan profilera sig med ett eget och exklusivt varumärke.
Peter Cuypers, chef för ABB Robotics affärsområde för livsmedel och
drycker, talade i sitt föredrag om den snabba utveckling som påbörjats
inom automation. När ett minskat behov uppstår inom fordonsindustrin
riktar robottillverkarna blicken mot livsmedelssektorn och behovet av
effektivare produktion och bättre arbetsmiljö är stort inom branschen,
menade Cuypers.
– Livsmedelssektorn som sådan växer med bara någon procent om året, men
automation för livsmedelsproduktion ökar enormt snabbt, det ser vi
tydliga tecken på.