Pastairs teknik höjer smaken på Bravo-juice
Till hösten ska Skånemejerier uppgradera sin Bravo-juice. Det sker genom att kallpastörisering införs i produktionen, vilket behåller smak och näringsvärden under längre tid. Tekniken som används är den som lundaföretaget Pastair har utvecklat. Pastairs försöksanläggning
livsmedel med hjälp av aktivt syre, och användandet av injicerat ozon
istället för värme för att döda bakterier i exempelvis juice.
Tekniken har utvecklats i en fullskalig försöksanläggning för
juiceprodukter vid Skånemejeriers produktionsenhet utanför Tomelilla.
Mannen bakom innovationen är Johan Sjöholm, Pastairs vd, som har ett
förflutet som utvecklingschef vid Tetra Pak i Lund.
– Hållbarheten blir som dagens Bravo-juice, på cirka fem veckor. Men i
våra smaktester är den närmare God Morgon juice, säger Sjöholm till
nyhetstjänsten Rapidus.
Förklaringen till detta är att juicen aldrig hettas upp – ett steg i tillverkningsprocessen som försämrar smaken,
I höstas upplöstes JO Bolaget, som tidigare var samägt av Skånemejerier
och Arla, och då blev Skånemejerier ägare till standardmärket Bravo och
Arla tog över de lite exklusivare juicerna God Morgon och Tropicana.
Med hjälp av tekniken från Pastair tar det skånska mejeriet upp kampen
med Arlas premiumprodukter.
Fler tillämpningar av Pastairs teknik kan för övrigt bli aktuella; en
försöksanläggning för pastörisering av vassle, restprodukt från
osttillverkning, ska byggas. Vassle används i vissa kosttillskott.