Rysk marknad föder optimism hos Ecolean
Den ryska marknaden är den första för såväl Ecoleans nya förpackning för aseptisk fyllning som för fyllning av ultrapastöriserad mjölk. Efter ett antal förlustår tror Ecolean på framgångar under 2009.
– 2008 var ju inget roligt år, det tror jag inte det var för någon. Men första kvartalet i år ser väldigt ljust ut.
Intresset för Ecoleans delvis nya förpackningssystem, med aseptisk
fyllning på de ståpåsar man sedan många år producerat gör, tillsammans
med order från Ryssland på förpackningar och teknik för
högpastöriserad, så kallad UHT-mjölk, ger grund för optimismen. Och det
är förstås völkommet efter flera år med röda siffror; enbart under 2007
var förlusten 63 miljoner kronor.
Den högpastöriserade mjölken, som efter uppvärmning i 125 grader
Celsius ger en hållbarhet på ett halvår i oöppnad förpackning, och
detta är efterfrågat på den ryska marknaden. Det är också i Ryssland
som fälttester görs sedan februari, med ett större mejeri som kund.Fotnot: Du kan läsa mer om Ecoleans senaste teknik i den senaste utgåvan av Packmarknaden, nr 4/2009.