Barnmat - nu på burk av plast
Nestlé lanserar en ny serie barnmatsprodukter under det nya varumärket NaturNes i Sverige och Norge. Satsningen är den största någonsin på en ny produktlinje i Nestlé Nutritions historia. En ny typ av förpackning ersätter den traditionella glasburken.
lanseringar i Spanien och Frankrike. NaturNes är barnmat i
premiumsegmentet vars innehåll har tillagats på ett unikt sätt för att
bevara råvarornas näringsinnehåll, samt den naturliga smaken, färgen
och doften.
Istället för att koka alla ingredienser tillsammans i traditionella
kokkärl är alla råvaror som rotfrukt, grönsaker, kött och fisk ångkokta
och dessutom separat ångkokta just så lång tid som är optimalt för
respektive ingrediens.
Tillagningen innebär att smaken, vitaminer och andra näringsämnen
bevaras i betydligt högre utsträckning, berättar Peter Nilsson, Senior
Brand Manager på Nestlé Infant Nutrition.
– Våra mätningar visar att så mycket som ca 90 procent av näringsämnena
blir kvar i processade råvaror. Det är ca 30 procent mer än vid
traditionell tillagning. Det är också en tydlig skillnad i smaken då de
olika råvarornas naturliga smaker bevaras i den skonsamma tillagningen.
Det blir med andra ord en näringsrik barnmat där inga andra tillsatser
är nödvändiga.
Fotnot: Hela artikeln om denna nya barnmatsförpackning kan du som är
prenumerant läsa i nummer 4/09 av den ledande branschtidningen
Packmarknaden.