Ipren i ny färgkodad design
McNeil Sverige AB, ägare till bland annat varumärket Ipren, lanserar sin storsäljare med ny design som ska göra det lättare att se skillnad på de olika varianterna. Design- och varumärkesbyrån BVD anlitades för uppdraget.
försäljning av receptfria läkemedel som genomförs till hösten som denna
redesign har gjorts. När värktabletter börjar säljas av
dagligvaruhandeln blir det viktigt att profilera sig och sticka ut i
det övriga sortimentet.
De nya Ipren-förpackningarna är liksom tidigare kartongkapslar med
tabletterna i blisterpack. Förändringen består i att den grafiska
designen är ny, med klara färger som indikerar vilken produkt det
handlar om.
Förpackningarna till de svagaste tabletterna på 125 mg och till ett
flytande preparat är gröna, de på 200 mg ljusblå och de med den
starkaste dosen om 400 mg har mörkblå dekor. Ipren gel har rödorange
dekor. Alla tillverkas med brailleskrift på kartongen.
BVD har tidigare gjort en snarlik redesign, som byggt på en förändrad
färgskala – då för brustabletterna Treo, som även de tillhör McNeil
Sveriges sortiment.