Guldägg till "askul" design
Stockholm Design Lab tog hem ett Guldägg i kategorin förpackningsdesign i Sveriges Reklamförbunds årliga tävling. Byrån belönas för sin design av en serie förpackningar till det japanska postorderföretaget Askul.
förpackningsdesign med hjälp av den svenska byrån, och en förutsättning
som angavs i samband med uppdraget vara att förpackningarna måste vara
visuellt lockande och locka till beställning via Internet. Askuls
verksamhet bygger just på detta, beställning via nätet, och man har
totalt över 18 000 artiklar som levereras inom ett dygn över hela Japan.
I juryns motivering konstateras, skämtsamt, att man ”inte själva
lyckats lösa något uppdrag med en så enkel, pedagogisk och lustfylld
design”, och slår vitsigt fast att uppdraget måste ha varit – ”as-kul”.
Som vanligt delades även silverägg ut i samma kategori. Tre silverägg
gick till Acne Art Department för Byredo Perfumes, Planeta Design och
BAS Brand Identíty för BRIO samt till Sandberg & Timonen för design
till Rodeo.