23948sdkhjf

Nye chefen vill satsa på kundvård

Heidelberg kommer att utveckla verksamheten kring service och försäljning av förbrukningsmaterial, säger nytillträdde Skandinavienchefen Niels Stielund som lovar att leverantören ska bli ännu bättre på kundvård.
Det är ingen överdrift att påstå att Heidelbergs nye Skandinavienchef Niels Stielund, 49, har gjort kometkarriär. Erbjudandet om att ta över verksamheten kom bara ett och ett halvt år efter Heidelbergs köp av det egna företaget Stielund & Taekker. – Thomas Hjorts kontrakt hade löpt ut och efter att man frågat mig om vilka strukturer som jag anser är optimala fick jag 20 minuter på mig att bestämma om jag ville acceptera erbjudandet, säger Niels Stielund och tillstår att det inte funnits plats för några tveksamheter.Niels Stielund tar nu över en decimerad organisation som ingår i Storbritanniens verksamhetsområde. Organisationen i Sverige har minskats med nio personer till sammanlagt 50 anställda medan Finland och Baltländerna har införlivats i regionen för Östeuropa. Kvar i ledningsfunktion i Sverige blir Kim Glödstaf medan Esa Saarinen blir chef över verksamheterna i Finland och Baltikum som lyder under Wien. – Det har varit svårt att upprätthålla arbetet i ett affärsområde med sex olika språk och sex olika kulturer. Vi har lagt många resurser internt på att hitta lösningar för bättre samordning. – Nu blir det enklare att fokusera på Sverige och Danmark. Här körs bland annat samma IDB-system. Den väloljade organisationen i Storbritannien ska förhoppningsvis också kunna bidra med resurser.Inom den närmaste framtiden siktar Heidelberg på att bli ”en bättre ping-pong-partner”, det vill säga ”utveckla relationerna med kunderna”. Även om Niels Stielund inte uttryckligen påpekar tidigare misslyckanden framhålls att nu står kunden i absolut fokus- inte bara när är dags för att köpa en ny maskin. För Heidelberg har haft ett tufft år bakom sig, precis som andra maskinleverantörer. Så trots att de visserligen sålt både en ny 75XL-press i Sverige och en 70 X 100-press i Danmark nyligen är företaget ännu osäker på om nuläget bara är en tillfällig kris eller en ny konstant nivå. Klart är dock, enligt Stielund, att i nuvarande finansläge är Heidelberg inte inställd på att leka bank.Därför vill leverantören tills vidare utveckla sitt servicekoncept och försäljningen av reservdelar och förbrukningsvaror. Hightech-centret i Limhamn, som startade i december, har slagit väl ut för krav på bra service i den industriella produktionen har ökat. För att minska dyrbara stillestånd efterfrågar många kunder remote service, dvs servicelösningar på distans. Satsningen på försäljning av förbrukningsvaror förefaller också naturlig med tanke på att Stielund själv kommer från just den branschen. Det är där i vardagen, framhålls det, som de starkaste kundkontakterna knyts. VR
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063