23948sdkhjf

Elopak och Tetra Pak i samarbete om klimatmål

Tetra Pak är sedan tidigare anslutet till Världsnaturfondens ”Climate Savers Program”, och nu är även konkurrenten Elopak det. Därmed är två av 21 medlemmar i nätverket förpackningsföretag, som har som mål att ha minskat sina koldioxidutsläpp med 50 miljoner ton sedan bildandet 1999.
Företagen har gjort uppskattningen att denna gemensamma reduktion kommer att vara

uppnådd under 2010. För att ge en bild av hur mycket 50 miljoner ton

koldioxid är kan jämförelsen göras att det ungefär motsvarar vad en hel

nation som Schweiz släpper ut på ett år.

I veckan hölls ett möte i Washington, arrangerat av USA:s senat, i

samabnd med tioårsjubileet. Delegaterna underströk då vikten av att

verka för en bättre klimatpolitik och att detta inte äventyrar

verksamheternas vinstintressen.

Två av företagen är alltså renodlade förpackningsföretag, Tetra Pak och

Elopak, och bland de övriga som är anslutna till WWF:s program kan

nämnas Coca-Cola Company, Hewlett-Packard, Johnson & Johnson, Nike,

Polaroid, Sony samt de nordiska företagen Nokia, Novo Nordisk och Spitsbergen

Travel.

Norska Elopak, som alltså tillhör de nyare i denna församling, har

gjort utfästelser om att till år 2011 ha minskat sina utsläpp med 15

procent jämfört med 2008 års nivå. Tetra Pak har sedan tidigare

liknande ambitiösa klimatmål, och har sedan millenieskiftet minskat sin

energiförbrukning med 12 procent, trots en ökad produktion.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062