Elopak och Tetra Pak i samarbete om klimatmål
Tetra Pak är sedan tidigare anslutet till Världsnaturfondens ”Climate Savers Program”, och nu är även konkurrenten Elopak det. Därmed är två av 21 medlemmar i nätverket förpackningsföretag, som har som mål att ha minskat sina koldioxidutsläpp med 50 miljoner ton sedan bildandet 1999.
uppnådd under 2010. För att ge en bild av hur mycket 50 miljoner ton
koldioxid är kan jämförelsen göras att det ungefär motsvarar vad en hel
nation som Schweiz släpper ut på ett år.
I veckan hölls ett möte i Washington, arrangerat av USA:s senat, i
samabnd med tioårsjubileet. Delegaterna underströk då vikten av att
verka för en bättre klimatpolitik och att detta inte äventyrar
verksamheternas vinstintressen.
Två av företagen är alltså renodlade förpackningsföretag, Tetra Pak och
Elopak, och bland de övriga som är anslutna till WWF:s program kan
nämnas Coca-Cola Company, Hewlett-Packard, Johnson & Johnson, Nike,
Polaroid, Sony samt de nordiska företagen Nokia, Novo Nordisk och Spitsbergen
Travel.
Norska Elopak, som alltså tillhör de nyare i denna församling, har
gjort utfästelser om att till år 2011 ha minskat sina utsläpp med 15
procent jämfört med 2008 års nivå. Tetra Pak har sedan tidigare
liknande ambitiösa klimatmål, och har sedan millenieskiftet minskat sin
energiförbrukning med 12 procent, trots en ökad produktion.