Lyckad påskkampanj mot överförpackning
Ambitionen att minska förpackningsmaterialet som används till påskägg i Storbritannien börjar nu ge resultat. Såväl Cadbury som Marks&Spencer som Mars noterar reduktioner på mellan 25 och 42 procent, och livsmedelsgiganten Nestlé har sparat 30 procent av vikten när man bytte från plast till kartong och minskar avfallet med över 700 ton. Bilden: En av de nyare förpackningarna från producenten Mars.
samband med påskhelgen används runt 3 000 ton förpackningsmaterial
enbart för dessa produkter – som är bräckliga och därför behöver ett
skyddande emballage.
Sedan halvtannat år verkar brittiska livsmedelsproducenter inom WRAP
(Waste & Resources Action Programme) för att eliminera överflödigt
förpackningsmaterial. Ett exempel på detta är just emballeringen av
påskägg.
Kampanjen har dessutom folkligt stöd; en enkät som utförts av Advisory
Committee on Packaging visar att 59 procent av vuxna i Storbritannien
anser att påskägg är överförpackade.
Konkreta resultat av kampanjen är:
Mars, som har minskat användandet av kartong med 452 procent i sina
förpackningar och reducerat plasten. Förpackningarna är nu helt
återvinningsbara.
Varuhuskedjan Marks&Spencer har, till sina EMV-produkter, minskat
förpackningsmaterialet med nästan 30 procent. Andelen material som
återvinns är ”den högsta någonsin”, för att citera en talesman för
M&S.
Cadbury UK noterar en reduktion på 25 procent för material till sina
påskägg, och man har sparat totalt 220 ton kartong och 250 ton
plastmaterial.
Nestlé har på den brittiska marknaden avlägsnat plasten kring 80
procent av de påskägg man tillverkar, och övergången till
kartong kommer på sikt att minska avfallet med över 700 ton och reducera
den totala vikten med 30 procent, hävdar Nestlé.