Närproducerat fokus på ny mässa
Antalet småskaliga livsmedelsproducenter i Sverige ökar. Alltfler landsbygdsföretag satsar också på turism kopplat till närproducerad mat. Nu får båda dessa grupper sin egen mässa, den första i Sverige i sitt slag. – Vi vill ge tips och råd till dem som vill starta verksamhet inom dessa områden, men också ny kunskap för de redan etablerade, säger Maria Lindsäth, programansvarig Elmia Närproducerat.
I höst, 26–27 oktober, är det premiär för Elmia Närproducerat. I förstahand är det en kunskapsmässa för små och medelstora livsmedelsproducentersamt landsbygdsföretag inriktade på turism där kopplingen tillnärproducerad mat är stark.– Vi gör en nationell satsning där vi samlar olika aktörer. Mässans mål äratt ge kunskap, främja samarbeten och nätverksbyggande säger MariaLindsäth.Närproducerade livsmedel ligger helt rätt i tiden. Konsumenter vill ätasunt, man är trött på tillsatser och långa transporter. Finare krogarsatsar på närproducerat och ekologiskt. Exempel finns på kommuner sombeslutat att öka andelen närproducerat i de egna upphandlingarna.– I takt med att intresset för närproducerat växer, vill fler satsa påförädling och direktförsäljning. Men många har funderingar på hur de skakomma igång och hur de ska nå kunderna.Ett stort antal parallella seminarier och workshops är basen på ElmiaNärproducerat. De ämnen som tas upp berör bland annat utvecklingspotentialoch trender samt praktiska frågor kring livsmedelshantering ochlivsmedelsproduktion, marknadsföring, förpackning och logistik.Mässan kommer även att innehålla en produktutställning. Utställare påmässan blir företag med utrustning och tjänster för livsmedelsförädling, livsmedelshantering och landsbygdsturism.