23948sdkhjf

Tryckeriet som vägrar bromsa

Andra lägger varsel, minskar produktionen, suckar djupt och beklagar sig över kristiderna. LariTryck i Bjuv väljer en annan väg, och gör en riktig storsatsning. Etikettföretaget har investerat i nya, toppmoderna lokaler och målet är att fördubbla omsättningen. − Det duger inte att bromsa i en uppförsbacke, då har man inte farten uppe när det vänder, resonerar Lasse Andersson, företagets försäljningschef.
Det finns, mitt i den globala ekonomiska nergången, enstaka katter
bland hermelinerna, de som är optimister bland idel dystergökar, och
som sticker ut och tänker proaktivt.

LariTryck är ett sådant företag, det är uppenbart.

− Vi var ju tvingade att flytta från de tidigare lokalerna som var
alldeles för små. Nu har vi fått ett tryckeri som är tre gånger så
stort som det förra, säger Lasse Andersson.

LariTryck bildades 1977 av Bengt Ripa i Landskrona, och företagsnamnet
stammar från de två efternamnen Ripa och Lantz som var de dåtida
grundarna. Så småningom har sonen, Johan Ripa, tagit över som vd. Under
resans gång har det lilla familjeföretaget, som en gång huserade i ett
garage, vuxit sig större och större och omsätter i dag runt 70 miljoner
kronor och har 30 anställda.

− Förra året köpte vi Etikettproduktion i Borås för att bredda vårt
sortiment. Samtidigt påbörjade vi flytten hit, så det har varit ett
händelserikt år för oss.

LariTryck förfogar över totalt 3 200 kvadratmeter på industritomten här
i utkanten av Bjuv, med möjlighet att bygga ytterliggare 5 000 kvm på
tomten. Kontoret förefaller överdimensionerat och inne i tryckhallen
finns det en hel del tomma ytor. Men det är bara som det ska vara,
lugnar Lasse Andersson.

− Vi har redan köpt in en ny, fjärde tryckpress och planerar för flera,
med digitaltryck i framtiden. Finns möjlighet för lika många pressar
som de vi redan har, och lagret kan utökas det också.

Johan Ripa, företagets vd, säger att man, när investeringen i digital
teknik är genomförd, kan trycka 95 procent av alla de etiketter som
marknaden efterfrågar. De övriga, de mest exklusiva för
premiumsegmentet, har man medvetet valt bort liksom egenutvecklade
etikettlösningar.

− Det är för smalt och kostar för mycket i investeringar. Vi
koncentrerar oss på det vi är riktigt bra på och har heller inget behov
av att vara först med det nya. Andra får ta de utvecklingskostnader som
sådant innebär, resonerar Johan Ripa.

LariTryck har som mål att gott och väl fördubbla sin omsättning till
150 miljoner kronor. I vår anställs ytterligare ett par säljare för att
spetsa till marknadsföringen. På sikt ska man klättra upp som nummer
fem bland svenska etikettryckerier − efter företag som Strålfors,
Skanem, Nordvalls och Etiketto.

− Det har vi kapacitet för, inflikar försäljningschef Lasse Andersson utan att något tvivel kan spåras i hans röst.

Tryckeriets ägare kan känna en trygghet som grundar sig på företagets
kreditvärdighet. År efter år har denna klassats som AAA, vilket är det
bästa betyg som kan ges till en verksamhet vad avser soliditet och
likviditet.

Det hjälper naturligtvis i kristider.

Det handlar om att satsa för framtiden, ha farten uppe den dag backens
krön nås och det börjar rulla på och är dags att lägga i en högre
växel, resonerar han.

Bromsa i uppförsbackar − det är uppenbarligen inte aktuellt för LariTryck i Bjuv.

Peter Nygren

Reportaget i sin helhet kan du, som är klok nog att prenumerarera, läsa i det senaste numret av Packmarknaden
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063