23948sdkhjf

Mindre godis och parfym i krisens spår

Godis, parfym och märkesvaror är vad de svenska konsumenterna har dragit in mest på under det senaste halvåret. Däremot har inköpen av mat och kemtekniska produkter som schampo och tvättmedel inte påverkats av finanskrisen. Det framgår av en undersökning som Dagens Media gjort i samarbete med marknadsanalysföretaget Zapera.
I den här undersökningen har de intervjuade, i detta fall drygt 300,

svarat på frågor om hur eras köpvanor förändrats under de senaste sex

månaderna.

De kategorier som störst andel av dem har minskat sona inköp inom är

godis (30 procent av de tillfrågade), lyxvaror som parfym och

märkesvaror (29 procent) samt teknik som hemelektronik (24 procent).

Minskade inköp följer därefter, i fallande grad: nöjen (20 %), resor

(18 %), bilar (18 %) samt i botten mat (7 %) och kemtekniska produkter

(4 %).

De två sistnämnda områdena har alltså påverkats mycket marginellt, och

när det gäller dessa var det ungefär lika stor andel som angav att de

köper mer mat som de som uppgav att de minskat sina inköp av mat och

kemtekniska produkter. Det visar att behovet av förpackningar i

praktiken är oförändrat.

När det gäller köpvanorna för samtliga grupper, utom bilar, uppgav en

majoritet (varierande mellan 52 och 92 procent att de förblivit

oförändrade av den finansiella nedgång som rått under de senaste

månaderna.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079