Mindre godis och parfym i krisens spår
Godis, parfym och märkesvaror är vad de svenska konsumenterna har dragit in mest på under det senaste halvåret. Däremot har inköpen av mat och kemtekniska produkter som schampo och tvättmedel inte påverkats av finanskrisen. Det framgår av en undersökning som Dagens Media gjort i samarbete med marknadsanalysföretaget Zapera.
svarat på frågor om hur eras köpvanor förändrats under de senaste sex
månaderna.
De kategorier som störst andel av dem har minskat sona inköp inom är
godis (30 procent av de tillfrågade), lyxvaror som parfym och
märkesvaror (29 procent) samt teknik som hemelektronik (24 procent).
Minskade inköp följer därefter, i fallande grad: nöjen (20 %), resor
(18 %), bilar (18 %) samt i botten mat (7 %) och kemtekniska produkter
(4 %).
De två sistnämnda områdena har alltså påverkats mycket marginellt, och
när det gäller dessa var det ungefär lika stor andel som angav att de
köper mer mat som de som uppgav att de minskat sina inköp av mat och
kemtekniska produkter. Det visar att behovet av förpackningar i
praktiken är oförändrat.
När det gäller köpvanorna för samtliga grupper, utom bilar, uppgav en
majoritet (varierande mellan 52 och 92 procent att de förblivit
oförändrade av den finansiella nedgång som rått under de senaste
månaderna.