Hundra miljoner FSC-märkta förpackningar sålda
Tetra Pak har nu, ett år efter lanseringen, sålt över 100 miljoner förpackningar som är FSC-certifierade. Denna märkning anger att den använda kartongen kommer från hållbart brukad skog, som är skött och kontrollerad enligt The Forest Stewardship Councils regler.
försågs med FSC-märkningen, och först ut med detta var den engelska
matvarukedjan Sainsbury, våren 2008. Då handlade det om förpackningar
med krossade tomater, och flera varumärkesägare följde i Sainsburys
spår.
I Danmark har Dansk Supermarket lanserat tomatprodukter, med varumärket
Bon Appetit, på Tetra Recart med denna märkning, och var därmed först i
Norden. Även varumärkesägare i Italien, Brasilien och USA använder nu
Tetra Recart tillverkade av FSC-certifierat material.
Flera av Tetra Paks kartongleverantörer har numera den certifiering som
krävs, och fram till 2015 ska förpackningskoncernen som mål att endast
köpa in kartong från sådana leverantörer. Tre år senare, år 2018, ska
hela den globala leveranskedjan, från råvara till färdig produkt i
butiken, vara certifierad.