Dolt serienummer - och lottsedel
En rysk producent av snacksproducent har, med hjälp av en teknik från Amcor Flexibles, försett påsarna med serienummer. Dessa fungerade i en kampanj som lottnummer, och är enligt förpackningstillverkaren lämpliga att använda för såväl marknadsföring som produktskydd.
en populär typ som under varumärket Kirieshky är baserad på torkade
brödtärningar. Det som skiljde snackspåsarna från andra var, att de
under sommaren 2008 innehöll ett slags bipacksedlar med ett för varje
påse unikt serienummer. I
praktiken innehöll påsen en lottsedel; genom att skicka ett sms med
numret kunde den som köpt påsen delta i en lottdragning om priser som
genomfördes varje timme under en tioveckorsperiod.
Tekniken kallas Amcor SerialCoding, och märkningen sker inline i
samband med packningen. Den kan användas för att garantera äktheten hos
en produkt och förhindra plagiering.
Dessutom är det möjligt, konstaterar Sibirskiy Bereg, att med den inuti
påsen dolda märkningen i kombination med en kampanj som den nämnda
kartlägga försäljningen och göra marknadsanalyserbarheten, menar Amcor
Flexibles.