Tunnbröd på rulle
”Dra ut och riv av mot den tandade kanten”! Instruktionen skulle kunna användas för den förpackning för mjukt tunnbröd som har skapats i ett designprojekt med Embrink Design, Berghs School of Communications och Fazer Bageri som parter.
med att designa förslag till nya förpackningslösningar till
bageriföretaget. Syftet med projektet, som går under namnet ”Fazer −
out of the Box”, har varit att framhäva och stärka varumärket med en
överraskande profilering i butikshyllan.
Fazer Tombola, som bidraget med tunnbröd på rulle kallas, är ett av de
mer iögonfallande bidragen som tagits fram. Just detta bygger på att
ett två meter långt tunnbröd rullats samman och förpackats på en
sexsidigt formad kartongförpackning. Genom en öppning kan brödet dras
ut - och rivas av i önskad längd.
Andra
exempel är ”rykande färska” bröd på kartonger, en tygpåse för runda
hålkakor, portionspackade bröd för fikan, en serie emballage för bröd
med nya spännande smaker som blåbär, kantarell eller gräslök samt den
transparenta förpackningen som försluts i butiken.
Studenterna från Berghs har även ansvaret för det arrangemang, Embrink
Re:Design Award som genomförs den 4 december, då en vinnare utses som
belönas med ett utbildnings- och resestipendium.