23948sdkhjf

Fransksvenska relationer på Emballage

Charlotte Barberet representerar Flexico, ledande fransk producent av flexibla förpackningar. Halmstadsföretaget Pronova, och deras påspackmaskiner, är numera en del av hennes ansvar. Charlotte är ett av flera exempel på fransksvenska kontakter under pågående jättemässan Emballage 2008 i Paris.
- Pronova använder våra påsar, av alla typer inklusive med våra egna

zip-förslutningar, och i gengäld marknadsför och säljer vi deras

maskiner och Joker-systemet här i Frankrike, förklarar Charlotte

Barberet för Packnet.

Behovet ökar i Frankrike av effektiva och smidiga packmaskiner för

fyllning och förslutning av kedjeinmatade påsar, och Pronovas system

har rönt stort intresse, berättar Charlotte.Benelux

Gerrit Loos är Area Sales Manager för likaledes svenska Fillflex, som

konstruerar och tillverkar maskiner för fyllning av trögflytande

vätskor. Gerrit är belgare och stationerad i Antwerpen och har goda

förhoppningar om att den marknad, Benelux, som han har ansvaret för ska

kunna utökas med den stora franska marknaden.-

Det fina med vår teknik är att vi använder en pump, som ger ett

konstant tryck och flöde, och så är det möjligt att finjustera det och

anpassa trycket till vätskans viskositet, berättar Gerrit Loos.

Relativt få besökare under den första mässdagen, hade Gerrit och hans

kollegor i den svenska montern, men det kan också bero på att man haft

oturen att bli placerade lite i utkanten av maskintillverkarnas

mässhall.

- Men, hellre än jag har hundra besökare som bara är lite nyfikna så

har jag ett mindre antal som verkligen är intresserade av samarbete.

Och så har det varit här, så det känns bara bra.Lastsäkring

France Arrimage är ett tredje franskt företag med svensk anknytning här

på mässan. De har agenturen för Forankra ABT, som producerar utrustning

för lastsäkring av såväl pallar som större laster på fartyg eller för

långväga landtransporter.

Rolf Arvidsson, Area Sales Manager, är nyanställd och rekryterades

samtidigt som feta rubriker började berätta om en begynnande global

finanskris, En utmaning, menar han.

- Vi är helt inne på att satsa och marknadsföra oss aktivt när det är

en lågkonjunktur. Det har man igen när tiderna blir bättre. Gör man

inte så, kommer man inte att hänga med när det rullar på igen,

resonerar Rolf.

Forankra ABT riktar under Emballage in sig på den franska marknaden,

där behovet av lastsäkring är stort, och på sikt planeras en offensiv

riktad mot östra Europas marknader. Därför valde man bort Interpack i

våras, och väljer förutom mässan i Paris att ställa ut i

Ryssland och i Turkiet under det kommande året.

/PN/ Flera nationella profileringar görs under Emballage. Exempel på

detta är Taiwan, Spanien och - Turkiet, som gjort en storsatsning.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047