Fallfrukt på hylsor
Buteljerad fruktjuice packas och marknadsförs bäst i flaskor med krymphylsor, tycker två engelska grisbönder som gjort succé med varumärket Orchard Pig. Nu säljs deras juice och cider på Storbritanniens bästa kändiskrogar.
Historien om Orchard Pig började för bara 18 månader sedan när de engelska grisbönderna Andrew Quinlan och Neil MacDonald började fundera över vad de kunde göra med all överbliven fallfrukt som låg och skräpade på deras ägor. Quinlan och MacDonald började då att tillverka äppeljuice och cider som förpackades i glasflaskor. Bästa sättet att marknadsföra produkterna är i flaskor med krymphylsor, tycker ägarna som investerat i en ES60 från engelska Wraps UK , som är en manuell maskin för krymphylsmontering. Valet av krymphylsor har också varit kostnadsbesparande ur paketeringssynpunkt eftersom produkterna tar upp mindre utrymme när de packas på brickor istället för i kartonger. Orchard Pigs årsproduktionen uppgår idag till 100 000 flaskor äppeljuice, 75- och 25-cl flaskor samt 70 000 flaskor cider, 75- och 50 cl flaskor. Produkterna säljs endast via utvalda lanthandlare och kändiskrogar i Storbritannien, exempelvis Jamie Oliver´s restauranger.