Fransksvenska relationer på Emballage
Charlotte Barberet representerar Flexico, ledande fransk producent av flexibla förpackningar. Halmstadsföretaget Pronova, och deras påspackmaskiner, är numera en del av hennes ansvar. Charlotte är ett av flera exempel på fransksvenska kontakter under pågående jättemässan Emballage 2008 i Paris.
zip-förslutningar, och i gengäld marknadsför och säljer vi deras
maskiner och Joker-systemet här i Frankrike, förklarar Charlotte
Barberet för Packnet.
Behovet ökar i Frankrike av effektiva och smidiga packmaskiner för
fyllning och förslutning av kedjeinmatade påsar, och Pronovas system
har rönt stort intresse, berättar Charlotte.
Benelux
Gerrit Loos är Area Sales Manager för likaledes svenska Fillflex, som
konstruerar och tillverkar maskiner för fyllning av trögflytande
vätskor. Gerrit är belgare och stationerad i Antwerpen och har goda
förhoppningar om att den marknad, Benelux, som han har ansvaret för ska
kunna utökas med den stora franska marknaden.
−
Det fina med vår teknik är att vi använder en pump, som ger ett
konstant tryck och flöde, och så är det möjligt att finjustera det och
anpassa trycket till vätskans viskositet, berättar Gerrit Loos.
Relativt få besökare under den första mässdagen, hade Gerrit och hans
kollegor i den svenska montern, men det kan också bero på att man haft
oturen att bli placerade lite i utkanten av maskintillverkarnas
mässhall.
− Men, hellre än jag har hundra besökare som bara är lite nyfikna så
har jag ett mindre antal som verkligen är intresserade av samarbete.
Och så har det varit här, så det känns bara bra.
Lastsäkring
France Arrimage är ett tredje franskt företag med svensk anknytning här
på mässan. De har agenturen för Forankra ABT, som producerar utrustning
för lastsäkring av såväl pallar som större laster på fartyg eller för
långväga landtransporter.
Rolf Arvidsson, Area Sales Manager, är nyanställd och rekryterades
samtidigt som feta rubriker började berätta om en begynnande global
finanskris, En utmaning, menar han.
− Vi är helt inne på att satsa och marknadsföra oss aktivt när det är
en lågkonjunktur. Det har man igen när tiderna blir bättre. Gör man
inte så, kommer man inte att hänga med när det rullar på igen,
resonerar Rolf.
Forankra ABT riktar under Emballage in sig på den franska marknaden,
där behovet av lastsäkring är stort, och på sikt planeras en offensiv
riktad mot östra Europas marknader. Därför valde man bort Interpack i
våras, och väljer förutom mässan i Paris att ställa ut i
Ryssland och i Turkiet under det kommande året.
/PN/
Flera nationella profileringar görs under Emballage. Exempel på
detta är Taiwan, Spanien och - Turkiet, som gjort en storsatsning.