23948sdkhjf

Lättöppnade klappar hett i jul

Försvinner glädjen om du måste kämpa för att öppna dina julklappar? Det tror de stora elektronik- och leksakstillverkarna som deltar i en kampanj för frustrationsfria förpackningar initierad av Amazon.
Att öppna presenter är inte helt enkelt, skriver New York Times. I USA hamnar t ex 6 000 personer på akuten varje år på grund av att de skadat sig vid paketöppning. Inför den stundande julhelgen har därför flera stora företaget börjat ta fram enklare förpackningar som kan öppnas utan att konsumenterna behöver bända och bryta med verktyg. Arbetet med att ta fram de nya förpackningarna ingår i en kampanj för ”frustration-free-packaging” som initierats av Amazon. I samarbetet ingår bl a leksakstillverkarna Mattel, Fischer-Price och elektronikjätten Microsoft. Tillsammans med andra i samarbetet kommer de i framtiden att skicka sina bästsäljande produkter i papperskartonger som är enkla att öppna. Ett konkret exempel är Microsofts förpackning till den nya musen Explorer som inspirerats av matförpackningar: musen ligger inbäddad i en plastbubbla med en liten ”dragkedja. Ett annat projekt är Sonys ”death of the clamshell” där elektronikjätten tagit fram tre nya förpackningsprototyper som ska testas hos lågpriskedjorna Wal-Mart och Best Buy de närmaste månaderna. Anledningen till att dagens förpackningar ser ut som de gör beror på att butikerna vill exponera fantasifulla produkter bättre. Produkter ska idag inte ”gömmas undan” i döljande emballage utan ställas ut i förpackningar som kan fungera som små skyltfönster.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.745