Välbesökt Förpackningstryck i Sundets Pärla
Stort intresse visades för seminariet Förpackningstryck, när det arrangerades i Helsingborg. Besökarna kunde ta del av föredrag om intressanta och aktuella ämnen som globala trender, hur mervärde skapas genom profilering, det senaste inom tryckeffekter eller hur ett varumärke kan byggas upp. Dean Bellefleur - dragplåster under årets Förpackningstryck
seminariedagen, var kanadensaren Dean Bellefleur, ett aktat och välkänt
namn i fråga om förpackningslösningar och trender inom branschen.
Bellefleur blickade in i framtiden och förutspådde att i dag relativt
ovanliga lösningar − som zip-förslutningar, smarta emballage,
återförslutbarhet eller nya aseptiskt fyllda förpackningar − kommer att
tillhöra vardagen om tio år.
− Framtiden är mycket god för aseptiska lösningar, förpackningar av
flexibelt material som kan förses med kvalitetstryck. Kunderna vill ha
alternativa lösningar till dominanterna, som Tetra Pak, inom aseptisk
fyllning, säger Dean Bellefleur till Packnet.
Årets upplaga av Förpackningstryck lockade dryga nittio deltagare och
arrangerades på Elite Hotel Marina Plaza i Helsingborg, bara ett
stenkast från färjeläget där en av färjorna blev scen för festlig
samvaro som utgjorde ett inslag i arrangemanget.
Under dag två genomfördes föredrag inom ett tekniskt spår respektive
med fokus på design. Jan Malmsten, Heidelberg, berättade om de numera
utmärkta möjligheter som finns att förse förpackningar med
tryckeffekter som doftande färg, lamineringar, metalliserade skikt,
fluorescerande eller hexakrom tryckfärg, för att nämna några exempel.
Nina Kask från The Packaging Arena i Värmland, berättade om det arbete
som man under ett par år har genomfört för att kartlägga hur
konsumenterna uppfattar exponeringen av olika slags förpackningar i
butikshyllan.
Till detta och mycket annat återkommer tidningen Packmarknaden i kommande utgåvor.