23948sdkhjf

Gillets höstmöte

Framtidens konsumenter och företagare tänker nytt och annorlunda. Det framkom vid ett välbesökt höstmöte arrangerat av SFG – Svenska Förpackningsgillet.
”Hur tänker 80-talisten?” och ”Hierarkisk design – en integrerad material- och produktutvecklingsstrategi” var två spännande ämnen för Svenska Förpackningsgillets höstmöte. Det blev ett matnyttigt och uppskattat evenemang, som lockade ett 30-tal medlemmar och gäster. Mötet hölls hos Ericsson i Älvsjö i anslutning till Pack & Emballage-mässan i slutet av oktober.Hur tänker 80-talisten?Björn Florman på Materialbiblioteket i Hägersten utanför Stockholm hade mycket spännande att säga om 80-talisterna i sitt föredrag med rubriken ”Hur tänker 80-talisten?”.Vad beträffar exempelvis val av förpackningsmaterial gör 80-talisten gärna en trendanalys över befintliga och framtida material.Några ledord är: nya material; nygammalt, kan vara en stol tillverkad av betong; äkthet och ursprung; låg vikt; hållbar utveckling genom hela kedjan; kommunikation, förpackningsmaterialet ska kommunicera innehållet.80-talisten är välutbildad med kompetensutveckling i fokus. Högkvalitativa produkter som syns och har lång hållbarhet är viktigt. Syntetiska high-tech material och återanvändning av plast är andra områden som 80-talisten sätter högt på prioriteringslistan .Björn Florman berättade också att araberna nu håller på att utveckla metoder för krackning av plast, vilket kan bli ett nytt betydelsefullt genombrott för återanvändning.Dra åt samma hållDet andra föredraget höll Mikael Lindström, forskare på STFI-Packforsk AB. Det handlade om hierarkisk design eller R&D&D – Research & Development & Design. Mikael Lindström arbetar med forskning och utveckling av nya material och kompositer.Att marknadssidan och produktionssidan ofta står långt ifrån varandra är ett välkänt problem i tillverkningsindustrin. Vid lanseringen av ett förnybart materialkoncept krävdes att få människor inom forskning, utveckling, produktion och marknad att förstå varandras ganska olika prioriteringar för att de ska kunna dra åt samma håll. Det var så begreppet hierarkisk design eller R&D&D myntades och har blivit ett framgångsrikt koncept, enligt Mikael Lindström.Kerstin FahlskogSvenska Förpackningsgillet
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094