23948sdkhjf

Stort förtroende för Svanen-märkningen

På sju år har omsättningen för produkter på Svanen-märkta förpackningar femfaldigats, från 20 till 100 miljarder kronor. Samtidigt kan undersökningsföretaget Reflect konstatera att 87 procent av kunderna räknar med att ha kvar märkningen om tre år.
Miljömärkningen Svanen är en succé, och under fjolåret ville över hundra företag bli licensierade.

− Jag räknar med en ännu brantare uppgång i år, säger Ragnar Unge, nöjd och optimistisk vd för Svanen till Dagens Industri.

Det är inte bara intresset för att märka produkter, som uppfyller
miljökraven för märkningen, med Svanen som ökar − kunderna är dessutom
trogna. Det framgår av den kartläggning som Reflect utfört bland 400
kunder i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Om tre år räknar nästan nio av tio med att ha kvar märkningen.
Undersökningen av intresset för Svanen-märkningen genomförs vartannat
år, och sedan 2006 har andelen företag som vill behålla märkningen ökat
med 10 procentenheter.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.453