Lakrits i mindre kontroversiell kostym
Cloetta Fazer har nyligen lanserat sina klassiska lakritsstänger i en förpackning med ny grafisk design. Efter drygt åttio år försvinner den karikerade lakritsgubben, Laku-Pekka, som numera uppfattas som en stereotyp och har mött kritik.
Claude Moreas, skarp kritik mot förpackningen och hotade med att vända
sig till Europakommissionen för att pröva tillståndet att använda den.
Såväl det finska konsumentverket som landets minoritetsombudsman hakade
på, och påpekade för varumärkesägaren Cloetta Fazer att den kan
uppfattas som kontroversiell och strida mot marknadsföringsregler.
Kritiken fick effekt; arbetet med att ta fram en förpackning med ny
grafisk design påbörjades. Resultatet presenterades för en vecka sedan
på Designmuseet i Helsingfors. Laku-Pekka finns inte längre, utan är
ersatt av ett modernare formspråk med en framtoning som, för att citera
varumärkesägaren i den pressmeddelande som sändes ut, ”motsvarar dagens
värld och de förändrade värderingar och attityderna i vårt samhälle”.
Den ursprungliga dekoren på Fazer lakrits skapades redan 1927, och
visar en karikerad bild av en glad svarthyad gubbe, en bild som
emellanåt kritiserats för att vara stereotyp och smått rasistisk.
På de nya förpackningarna, som är avlånga flow wrap, finns en del av de
tidigare formelementen kvar, i ett slags retrostil, liksom
färgsättningen i rött, vitt och svart. Pekkas ögon och mun är helt enkelt borttagna. Den Finska designbyrån Tango har
gjort den grafiska formen.
Förutom denna lakrits i originalsmak lanseras nya förpackningar med
snarlik design, i färgerna gult, rosa och blått för smaksatta
lakritsvarianter.
Lakritsen i den nya förpackningen börjar säljas i Finland under april, och senare under året på andra marknader.
Lakrits är populärt i Finland och i övriga Norden, och är något av en
nygammal trend i andra länder. Under fjolåret ökade Cloetta Fazers
försäljning med 7,7 procent.