23948sdkhjf

Rabattkuponger skapar återvinningslust

I utbyte mot återvunna förpackningar får amerikanska hushåll, som är anslutna till RecycleBank, rabattkuponger som gäller för vissa produkter eller för inköp hos den lokala handlaren. Systemet baseras på RFID-taggar i återvinningskärlen.
Officiell sponsor till den här återvinningsbanken är

livsmedelskoncernen Kraft Food, och tunga producenter som Coca-Cola

ingår liksom lokala företag på de orter där systemet provas.

Hittills är det 70 000 konsumenter som har anslutit sig till

RecycleBank, och kontrakt på ytterligare 250 000 har tecknats. Nästan

36 miljoner ton förpackningsmaterial har återvunnits med systemet sedan

det infördes för knappt två år sedan, uppger nyhetsportalen RFID

Journal.

Det är små aktiva RFID-taggar, med frekvensen 134,2 kHz, som används.

Dessa är infällda i de återvinningskärl som tilldelats hushållen. När

dessa avhämtas och töms av avfallsfordonen överförs taggens unika

nummer och andra data till en mottagare i fordonet. Samtidigt vägs

varje kärl av lyftarmen och dessa vikter registreras.

Allt samlas i en central databas i återvinningscentralen, och

konsumenterna har möjlighet att logga in på Internet och avläsa aktuell

statistik över hur mycket man återvunnit. I proportion till detta

tilldelas hushållet så kallade RecycleBank Reward Points, som svarar

mot ett visst antal rabattkuponger fån Kraft och lokala företag.

Hittills har det här systemet använts i 35 kommuner i delstaterna

Delaware, Massachusetts, New Jersey, Pennsylvania och Vermont i

nordöstra USA. Målsättningen är att öka återvinningsgraden med minst 33

procent, vilket enligt RecvcleBank är en nivå som redan har

överträffats.

- I vissa kommuner har återvinningsgraden ökat från nära noll till

omkring 40 procent på halvtannat år, säger RecycleBanks CEO Ron Gonen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078