Humor gör besvärlig kupa lättöppnad
Förpackningen för skivbar leverpastej lanserades i november, och skulle ersätta en väl beprövad men mindre praktisk variant. Den är lättöppnad och fungerar på samma sätt som en ostkupa och bottendelen fungerar som en liten skärbräda. Men många konsumenter hade problem att klura ut hur förpackningen ska öppnas, och därför tog varumärkesägaren humorn till hjälp, och öppnade en ”hjälpcentral” för pastejsugna i nöd.
tillverkats i just Arboga efter ett oförändrat recept. Dekoren är i
stort sett densamma, med färgerna grönt och silver och logotypen i ett
rött script-typsnitt, och i flera årtionden har det varit den
förpackats i tryckt plastfilm som konsumenten fått skära eller klippa
upp för att ersätta den med en egen plastpåse eller förvaringsburk.
I november lanserades så en innovation i form av en pastejkupa,
framtagen i nära samarbete med rutinerade förpackningsdesigner, och
tillverkad av Arta-Plast i Tyresö. Förpackningen består av en
bottendel, som även fungerar som en liten skärbräda, och en kupa med heltäckande etikett. Kupan
avlägsnas genom att man samtidigt klämmer på dess långsidor och trycker
på en klaff i bottendelens ena kortsida. Lösningen är enkel och
fungerar normalt problemfritt, men det skulle visa sig att det var
många konsumenter som hade svårt att komma underfund med hur man går
tillväga.
- När vi gjorde en kundundersökning visade det sig att det inte var
klockrent hur man öppnar kupan. Konsumenterna var dock positiva och
gillade förpackningen, så vi bestämde oss för att göra en kul grej av
det hela istället, berättar Maria Schmitt, produktkategorichef vid
Atria Chark& Deli i Halmstad, som är varumärkesägare till Arboga
Pastej.
Resultatet blev en telefonservice, öppen dygnet runt, som ger
information om förpackningen. Dessutom gjordes en underhållande instruktionsfilm, med
en god portion humor, som har lagts ut på Arboga Pastejs hemsida. Och i
butikerna infördes, med budskapet ”förlåt oss för vår lättöppnade
förpackning”, en rabatt på tre kronor per förpackning under
kampanjtiden.
Den nya förpackningen med kupa är betydligt mer lättöppnad och
användarvänlig än de tidigare, och innehåller samma kvantitet på 250
gram pastej. Det ordinarie butikspriset är dock ett par kronor högre.