23948sdkhjf

Humor gör besvärlig kupa lättöppnad

Förpackningen för skivbar leverpastej lanserades i november, och skulle ersätta en väl beprövad men mindre praktisk variant. Den är lättöppnad och fungerar på samma sätt som en ostkupa och bottendelen fungerar som en liten skärbräda. Men många konsumenter hade problem att klura ut hur förpackningen ska öppnas, och därför tog varumärkesägaren humorn till hjälp, och öppnade en ”hjälpcentral” för pastejsugna i nöd.
Arboga Pastej är en svensk klassiker, som allt sedan 1920-talet har

tillverkats i just Arboga efter ett oförändrat recept. Dekoren är i

stort sett densamma, med färgerna grönt och silver och logotypen i ett

rött script-typsnitt, och i flera årtionden har det varit den

förpackats i tryckt plastfilm som konsumenten fått skära eller klippa

upp för att ersätta den med en egen plastpåse eller förvaringsburk.

I november lanserades så en innovation i form av en pastejkupa,

framtagen i nära samarbete med rutinerade förpackningsdesigner, och

tillverkad av Arta-Plast i Tyresö. Förpackningen består av en

bottendel, som även fungerar som en liten skärbräda, och en kupa med heltäckande etikett. Kupan

avlägsnas genom att man samtidigt klämmer på dess långsidor och trycker

på en klaff i bottendelens ena kortsida. Lösningen är enkel och

fungerar normalt problemfritt, men det skulle visa sig att det var

många konsumenter som hade svårt att komma underfund med hur man går

tillväga.

- När vi gjorde en kundundersökning visade det sig att det inte var

klockrent hur man öppnar kupan. Konsumenterna var dock positiva och

gillade förpackningen, så vi bestämde oss för att göra en kul grej av

det hela istället, berättar Maria Schmitt, produktkategorichef vid

Atria Chark& Deli i Halmstad, som är varumärkesägare till Arboga

Pastej.

Resultatet blev en telefonservice, öppen dygnet runt, som ger

information om förpackningen. Dessutom gjordes en underhållande instruktionsfilm, med

en god portion humor, som har lagts ut på Arboga Pastejs hemsida. Och i

butikerna infördes, med budskapet ”förlåt oss för vår lättöppnade

förpackning”, en rabatt på tre kronor per förpackning under

kampanjtiden.

Den nya förpackningen med kupa är betydligt mer lättöppnad och

användarvänlig än de tidigare, och innehåller samma kvantitet på 250

gram pastej. Det ordinarie butikspriset är dock ett par kronor högre.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066