23948sdkhjf

Ökande efterfrågan på bekväma förpackningar för singlar

En ökande efterfrågan på bekväma förpackningslösningar och färdigrätter kommer att ge en ökning av förpackningar av flexibla material under de närmaste fem åren. Det slår analysföretaget Freedonia Group fast i en undersökning som visar att förpackningar för singelhushållen kommer att öka markant.
Till år 2011 kommer flexibla förpackningar för maträtter och livsmedel
att öka med 4,5 procent om året, vilket är en snabbare ökningstakt än
för den här kategorin av förpackningar som helhet.

En ökande andel singelhushåll kommer, i kombination med att allt fler
konsumenter är äldre, att öka efterfrågan på färdigrätter och
portionsförpackningar, de sistnämnda ofta producerade som multipack.

En avigsida med detta är att materialåtgången ökar eftersom som små
förpackningar, jämfört med storpack, kräver mer material än i
förhållande till sin storlek. Dessutom kräver de ofta dyrare material
med höga barriäregenskaper för längre hållbarhetstid.

Freedonia Group kan även, i en annan rapport, visa att efterfrågan på
förpackningar med frysta livsmedel kommer att öka under femårsperioden,
med 4,1 procent om året.

Som fördelar med förpackningarna av flexibelt material − sett ur
tillverkarens perspektiv och jämfört med flertalet förpackningar av
rigida material − nämns kostnaderna, egenskaperna och att det går åt en
mindre mängd råvaror.

Den allra största tillväxten bland de förpackningstyperna som använder
flexibla material förväntas för ståpåsar och liknande lösningar, med
5,9 procent om året. Övriga typer av mer traditionella påsar ökar med 3
procent, medan wrap-förpackningar ökar med 4 procent per år.

Plastmaterial ökar markant och papper minskar något, men papper
laminerat med folie ser Freedonia Group utvecklingsmöjligheter för.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079