23948sdkhjf

Sparsamt packade påskägg

Det är som bekant en trend inom branschen att minimera förpackningsmaterialet, och det är något som konfektyrproducenten Cadbury gör inför årets påskfirande. Påskäggen av choklad förpackas i enbart en tryckt folie; asken de tidigare har förpackats på är slopad och denna lilla förändring uppges spara 1 130 ton emballage om året.
De här påskäggen, som kallas Cadbury Treasure Eggs, och dessa och andra
varianter såldes i fjol i mer än 33 miljoner exemplar. Olika slags
påskkonfekt säljs över hela världen till ett värde av 245 miljoner GBP,
vilket motsvarar nästan 3 miljoner kronor, enligt AC Nielsen.

Cadbury, som är världens största producent av chokladkonfektyr, har
utarbetat ett slags miljöstrategi, Purple Goes Green, som syftar på
företagets lilafärgade logotyp och ambitionen att bli ”grönare”.

I Storbritannien är det bland annat Tesco-kedjan som uteslutande säljer
de här påskäggen. Ruth Girardet, Corporate Responsibility Director,
säger:

− Inom Tesco har vi insett att en minskad förpackningsförbrukning är
viktigt i våra kunders ögon och för miljön. Det här är ett bra exempel
på vad man kan göra.

Enligt Cadbury minskar användandet av PVC med 77 procent och kartong
med 65 procent, som en följd av att man säljer chokladäggen förpackade
enbart i en omslutande folie.

En annan av de stora brittiska varuhuskedjorna, Waitrose, har valt att
förpacka sina chokladpåskägg under eget varumärke i förpackningar
tillverkade av PET och kartong som är återvunnen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109