Singelpack för ostkaka en succé
Frödinge Mejeri har investerat 40 miljoner kronor i sin fabrik för att möta det ökande intresset för ostkaka och kladdkaka. Och det är nya förpackningar, för singelhushållet, som man satsar på. De som vill ha förpackningarna på 115 gram är framför allt ensamstående i storstäderna.
ett test av marknaden. Succén var omedelbar, berättar Frödinge Mejeris
VD Bo Carlsson i en intervju för Dagens Industri:
− Det tog oss med jätteöverraskning. Volymerna blev mycket, mycket större än vad vi vågat hoppas på.
Detta har lett till att företagsledningen har fattat ett beslut om att
bygga ut fabriken i Frödinge, öster om Vimmerby, under den kommande
sommaren. Det handlar då om en investering på 40 mkr, varav det mesta
går till maskinerna i en ny produktionslinje.
Frödinge Mejeri kommer att producera kladdkaka, brownies, nötkola och ostkaka i större volymer i den nya linjen.
− Trenden går mot fler och fler singelhushåll. Vi bedömer att en del av
våra produkter i större omfattning kommer att konsumeras i
singelportioner, säger Bo Carlsson.
Under 2007 sålde Frödinge 1,5 miljoner singelförpackningar, en siffra
som man bedömer kommer att trefaldigas i år. Förpackningarna som
hittills har använts har varit aluminiumtråg med limmat lock av kartong
försett med det traditionella tryck som, för ostkakan, producenten
använt i flera årtionden.
− Men vi kanske måste ändra på den lite så att den blir mer
lättillgänglig, säger Bo Carlsson som aviserar att den klassiska
desserten kan komma att förpackas med tillbehör i framtiden.
Frödinge Mejeri tror på en växande exportmarknad; redan i dag
exporteras kakor till Tesco och Sainsbury´s i England, Ikea säljer
tårtor i sina varuhus, och kommer att öka sortimentet, och i Tyskland
ökar volymerna stadigt. Och fler exportmarknader är på gång.