23948sdkhjf

Ökad omsättning men minskad vinst för Rexam

Under 2007 ökade omsättningen för den världsledande dryckesburksproducenten Rexam med 11 procent, och vinsten minskade något och slutade på 371 miljoner brittiska pund.
Det här framgår av koncernens bokslutsrapport för fjolåret.

Försäljningen ökade under året till 3,6 miljarder pund (4,8 miljarder

euro), men resultatet minskade samtidigt med 7 procent.

Rörelseresultatet påverkades negativt av ökande kostnader för aluminium

och andra råvaror, valutaförändringar och en strejkaktion i USA.

- Under 2007 hade vi en god tillväxt av vår verksamhet. Som väntat har

vårt resultat påverkats negativt av högre priser på aluminium och andra

råvaror och en svagare US dollar. Ett antal engångshändelser gjorde

året mer prövande än förväntat, säger styrelsens ordförande Rolf

Börjesson i en kommentar.

Börjesson tillägger att man, trots detta, förväntar sig en fortsatt

tillväxt under 2008 genom att utbudet av egna produkter kommer att öka,

och att gjorda investeringar i anläggningar bär frukt. Synergieffekter

från gjorda uppköp kommer att leda till besparingar genom ökad

effektivitet, tror Rexam-ledningen.

De ökande priserna på aluminium har lett till att Rexams ledning har

fattat beslutet att höja de priser som kunderna betalar för färdiga

dryckesburkar. Under de tre senaste åren har dessa avtal omförhandlats.

I Europa är det tre producenter av dryckesburkar som helt dominerar

marknaden; Rexam med 40 procent, Bell Corp. som har 23 och Crown

Holdings med 20 procent av marknaden.

Konsumtionen är 45 miljarder burkar fördelade på omkring 400 miljoner

invånare - en siffra som kan jämföras med USA där 300 miljoner personer

använder hela 101 miljarder burkar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063