Ökad omsättning men minskad vinst för Rexam
Under 2007 ökade omsättningen för den världsledande dryckesburksproducenten Rexam med 11 procent, och vinsten minskade något och slutade på 371 miljoner brittiska pund.
Försäljningen ökade under året till 3,6 miljarder pund (4,8 miljarder
euro), men resultatet minskade samtidigt med 7 procent.
Rörelseresultatet påverkades negativt av ökande kostnader för aluminium
och andra råvaror, valutaförändringar och en strejkaktion i USA.
− Under 2007 hade vi en god tillväxt av vår verksamhet. Som väntat har
vårt resultat påverkats negativt av högre priser på aluminium och andra
råvaror och en svagare US dollar. Ett antal engångshändelser gjorde
året mer prövande än förväntat, säger styrelsens ordförande Rolf
Börjesson i en kommentar.
Börjesson tillägger att man, trots detta, förväntar sig en fortsatt
tillväxt under 2008 genom att utbudet av egna produkter kommer att öka,
och att gjorda investeringar i anläggningar bär frukt. Synergieffekter
från gjorda uppköp kommer att leda till besparingar genom ökad
effektivitet, tror Rexam-ledningen.
De ökande priserna på aluminium har lett till att Rexams ledning har
fattat beslutet att höja de priser som kunderna betalar för färdiga
dryckesburkar. Under de tre senaste åren har dessa avtal omförhandlats.
I Europa är det tre producenter av dryckesburkar som helt dominerar
marknaden; Rexam med 40 procent, Bell Corp. som har 23 och Crown
Holdings med 20 procent av marknaden.
Konsumtionen är 45 miljarder burkar fördelade på omkring 400 miljoner
invånare − en siffra som kan jämföras med USA där 300 miljoner personer
använder hela 101 miljarder burkar.