23948sdkhjf

Carlsberg Sverige ökar försäljning och vinst

Under 2007 ökade Carlsberg Sverige sin försäljning av dryck med tre procent till 409 miljoner liter samtidigt som vinsten steg med elva procent. Det var framförallt en ökad försäljning av varumärkena Carlsberg, Ramlösa, Apotekarnes och nya specialöl som bidrog till det positiva resultatet.
Carlsberg Sverige stärkte sin andel på Systembolaget under år 2007.

Volymandelen uppgick till 29,3 vilket är en förbättring med 1,6 andelar

jämfört med år 2006.

– Den positiva utvecklingen på Systembolaget är bland annat ett

resultat av framgångar för varumärket Carlsberg och

specialölsportföljen med bland annat Staropramen och Leffe, som

Carlsberg Sverige lanserade i januari. Specialöl är en snabbt växande

trend både internationellt och i Sverige, säger Otto Drakenberg, VD

Carlsberg Sverige.

Exporten av öl till gränshandeln har också fortsatt att öka.

Falcon näst störst

Inom Dagligvaruhandeln behåller Pripps Blå positionen som Sveriges

största öl med en marknadsandel på 12,5 volymandelar. Falcon har stärkt

sina andelar under året och är nu Sveriges nästa största öl med 12,4

andelar, före konkurrenten Norrlands Guld. (AC Nielsen).Ramlösa störst

En dålig sommar och debatten om flaskvatten och miljö bidrog sannolikt

till att vattenmarkanden backade med fyra procent inom

Dagligvaruhandeln under år 2007. Ramlösa ökade dock sin försäljning med

42,8 procent, bl.a. som en följd av sammanslagningen av Ramlösa och

Vichy Nouveau. Ramlösa är Sveriges största vatten och har nu en

volymandel på 24,9 procent inom Dagligvaruhandeln. (AC Nielsen, helår

2007)

– Ramlösa är Sveriges största vatten. De är ett naturligt mineralvatten

som tappas direkt vid källan och transporteras till stort del med tåg.

Vi ser att det är just svenska etablerade varumärken som behåller eller

stärker sin position, medan handelns egna varumärken och vatten från

utlandet backar, säger Otto Drakenberg, vd Carlsberg Sverige.Apotekarnes ökade kraftigt

Folkkära Apotekarnes, Sveriges äldsta läskvarumärke från år 1874, har

växt med 18,5 procent under året. I juni lanserade Apotekarnes en läsk

som innehåller fruktjuice och har en naturlig sötma från frukt.

Klassikern Apotekarnes julmust var lika populär på julbordet år 2007

trots flera nyheter på marknaden.

Satsningar på miljö

Under år 2007 har Carlsberg Sverige tagit ytterligare steg i sin

statning på miljön. Carlsberg Sverige samkör bland annat Vin&Sprits

och Diageos produkter till Systembolagets butiker, vilket halverar

transporterna till Systembolaget och minskar koldioxidutsläppet med 50

procent.

Carlsberg Sverige har också investerat 250 msek i ny teknik på

fabrikerna i Ramlösa och Falkenberg för att effektivisera produktionen

och minska förbrukningen av vatten, energi och bränsle.

Sedan 2003 har Carlsberg Sverige genom sitt miljöarbete minskat

energiförbrukningen med 46%, vattenförbrukningen med 32% och mängden

avfall till deponi med över 50%. Under år 2008 fortsätter

miljösatsningen bland annat med försök att transportera drycker från

södra Sverige till Norrland med tåg.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.866