23948sdkhjf

Wal Mart inför straffavgift

Wal-Mart, världens största detaljhandelsföretag sätter nu press på sina leverantörer till varuhuskedjan Sam´s Club. Om inte pallarna med varor är RFID-märkta kommer Wal-Mart att ta ut en serviceavgift på 2 dollar per omärkt pall. Detta gäller från och med 1 januari 2008.
Wal-Mart har satsat stort på RFID med bl a leverantörer som

Kimberly-Clark och Daisy Brand. Syftet har varit att få kontroll så att

varor som finns på kampanj också finns i butikerna. Detta har slagit så

väl ut att Wal-Mart nu vill att alla leverantörer RFID-märker sin

varupallar.

I butiker med RFID-märkta pallar är personalen 63 % mer effektiv att

fylla på varor som tagit slut. Enligt samma undersökning, gjord av

University of Arkansas, finner också kunderna i högre utsträckning vad

de letar efter, jämfört med vad de gör i butiker som saknar RFID.

Wal-Mart´s krav på RFID-märkning skickar säkerligen en chock genom

leverantörsledet. Och även om leverantörerna till Sam´s Club är färre

än leverantörer till Wal-Mart-varuhusen kan sannolikt även dessa vänta

sig krav på RFID-märkning inom en inte alltför avlägsen framtid.

Om hotet om serviceavgift för omärkta pallar verkligen kommer att

effektueras kvarstår att se. Möjligtvis blir det så att Wal-Mart väljer

bort att genomföra kampanjer med de leverantörer som inte uppfyller

villkoret på RFID-märkning.

Källa: Food International
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078