23948sdkhjf

Näringsinformation på förpackningens framsida effektivast

Kostråd och enkel information om näringsvärde på livsmedelsförpackningens framsida är det mest effektiva sättet att informera konsumenterna på, enligt en studie som Unilever genomfört. Ett alternativ till detta är symboler på framsidan som indikerar näringsvärde kompletterat med detaljerad information på förpackningens baksida.
Lite drygt 2 400 män och kvinnor i varierande åldrar, från

Storbritannien, Tyskland, Italien och Holland, deltog i

livsmedelsproducenten Unilevers studie. De fick avge omdömen om åtta

olika slags etiketter med näringsinforation.

Slutsatsen, som publiceras i det senaste numret av den brittiska

branschtidskriften Appetite, är att information på förpackningens

framsida hjälper konsumenterna att göra hälsosammare val i butiken, och

att skillnaden mellan enkel och mer detaljerad information är liten.

Dock kan det, med tanke på miljön och mängden av information som finns

i en butik, vara lämpligt att exponera ett budskap i form av endast en

symbol på framsidan som hänvisar till mer detaljerade uppgifter som kan

läsas när man vänder på förpackningen i fråga.

Inom Europakommissionen pågår ett arbete med att ta fram

rekommendationer för en gemensam märkning på livsmedelsförpackningar,

som ska vara till hjälp för konsumenter som vill minska sitt intag av

fetter, salt och socker. Samtidigt har en lång rad lösningar lanserats

av producenter och detaljister på olika håll i världen.

Exempel på detta är systemet med så kallade

trafikljus-symboler, som rekommenderas av UK Food Standards Agency, och

redan existerande märkning som Kanadas ”Shop Smart With Heart”,

Australiens ”Pick the Tick”, PepsiCos ”SmartSpot” eller den svenska

nyckelhålsmärkningen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078