Näringsinformation på förpackningens framsida effektivast
Kostråd och enkel information om näringsvärde på livsmedelsförpackningens framsida är det mest effektiva sättet att informera konsumenterna på, enligt en studie som Unilever genomfört. Ett alternativ till detta är symboler på framsidan som indikerar näringsvärde kompletterat med detaljerad information på förpackningens baksida.
Storbritannien, Tyskland, Italien och Holland, deltog i
livsmedelsproducenten Unilevers studie. De fick avge omdömen om åtta
olika slags etiketter med näringsinforation.
Slutsatsen, som publiceras i det senaste numret av den brittiska
branschtidskriften Appetite, är att information på förpackningens
framsida hjälper konsumenterna att göra hälsosammare val i butiken, och
att skillnaden mellan enkel och mer detaljerad information är liten.
Dock kan det, med tanke på miljön och mängden av information som finns
i en butik, vara lämpligt att exponera ett budskap i form av endast en
symbol på framsidan som hänvisar till mer detaljerade uppgifter som kan
läsas när man vänder på förpackningen i fråga.
Inom Europakommissionen pågår ett arbete med att ta fram
rekommendationer för en gemensam märkning på livsmedelsförpackningar,
som ska vara till hjälp för konsumenter som vill minska sitt intag av
fetter, salt och socker. Samtidigt har en lång rad lösningar lanserats
av producenter och detaljister på olika håll i världen.
Exempel på detta är systemet med så kallade
trafikljus-symboler, som rekommenderas av UK Food Standards Agency, och
redan existerande märkning som Kanadas ”Shop Smart With Heart”,
Australiens ”Pick the Tick”, PepsiCos ”SmartSpot” eller den svenska
nyckelhålsmärkningen.