23948sdkhjf

Vinnarna i franska PIDA

Framtidens lyxförpackningar var årets tema för PIDA – Packaging Impact Design Award, som arrangeras av Korsnäs. Sist ut var Frankrike där begrepp som lyx, packaging impact och fair trade ställdes på ända med direktreklam i form av ett svart handskrivet kuvert, innehållande prov från tredje världens kaffeproducenter till återförsäljarna. Förstapris. ”Fair Coffee” – Adrien Rambaud och Rudy Martinez.
Korsnäs har sedan 1994 arrangerat designtävlingar för studenter. 2005

intensifierades den svenska tävlingen och flera skolor involverades i

samband med Designåret 2005 och begreppet PIDA föddes. 2006 lades PIDA

Germany till och 2007 kompletterades tävlingen med PIDA France.– Konceptet med tävling för unga nytänkande framtida designers har

blivit en stor framgång och vi kan konstatera att det är en tävling där

alla vinner, säger Annika Alexandersson, projektledare för PIDA på

Korsnäs."Fair Coffee" ett väl

genomtänkt koncept och enkel att producera, löd juryns motivering. Avslutade 2007

PIDA 2007 avslutades med premiären för PIDA France, i Reims i hjärtat

av champagne-distriktet. Drygt 100 deltagare minglade och skapade

kontakter på universitetet IUT de Reims.

Lars Wallentin underhöll publiken med sitt ”evangelium enligt Lars”

–Kommunicera istället för att informera – och David Reccole

berättade sin framgångssaga med kosmetikaföretaget Nature.cos,

som har ett stort miljöfokus och växer så det knakar, medan f.d.

minister Renaud Dutreil betonade vikten av god design och

gratulerade universitetet till samarbetet med Korsnäs.Andrapris: ”Connivence” – Stéphane Sicaud och Olivier Millet. Smart

konstruktion med emotionell känsla för en grupp produkter att

stimulera våra sensuella sinnen, där man tagit vara på

kartongmaterialets egenskaper även om den skulle vara dyr att

tillverka.

14 bidrag av hög klass och med fantastiskt bra dokumentation hade dagen

innan bedömts av juryn som slutligen föll för det genomtänkta konceptet

signerat Adrien Rambaud och Rudy Martinez.

– Ett kuvert som ”står ut” i informationsflödet och som med all

säkerhet kommer att öppnas. Här har Korsnäs kartong Frövi White blivit

svart och används inte bara för kuvertet utan även till provisorisk

kaffebryggning direkt i koppen.

Chans att profilera sig

PIDA ger studenter en chans att för en större publik visa upp sin

kreativitet med stor chans att profilera sig inför framtida

arbetsgivare, samtidigt som de bekantar sig med möjligheterna till

kreativ design med Korsnäs kartong.

– Vi är djupt imponerade av studenternas arbeten och mycket glada över

ett lyckat arrangemang. PIDA har utvecklats till att bli en mötesplats

av rang, där etablerade och blivande förpackningsprofiler möts, utbyter

idéer och inspirerar varandra, sammanfattar Peter Sandberg, VD för

Korsnäs.

Tredjepris: ”Tentation by Osmose” - Stéphanie Bouteiller och Thibault

Delcourt. Juryn föll för den ögonfallande grafiken och smarta

användning av enkla former för en Korsnäs Frövi.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094