Vinnarna i franska PIDA
Framtidens lyxförpackningar var årets tema för PIDA – Packaging Impact Design Award, som arrangeras av Korsnäs. Sist ut var Frankrike där begrepp som lyx, packaging impact och fair trade ställdes på ända med direktreklam i form av ett svart handskrivet kuvert, innehållande prov från tredje världens kaffeproducenter till återförsäljarna. Förstapris. ”Fair Coffee” – Adrien Rambaud och Rudy Martinez.
intensifierades den svenska tävlingen och flera skolor involverades i
samband med Designåret 2005 och begreppet PIDA föddes. 2006 lades PIDA
Germany till och 2007 kompletterades tävlingen med PIDA France.
– Konceptet med tävling för unga nytänkande framtida designers har
blivit en stor framgång och vi kan konstatera att det är en tävling där
alla vinner, säger Annika Alexandersson, projektledare för PIDA på
Korsnäs.
"Fair Coffee" ett väl
genomtänkt koncept och enkel att producera, löd juryns motivering.
Avslutade 2007
PIDA 2007 avslutades med premiären för PIDA France, i Reims i hjärtat
av champagne−distriktet. Drygt 100 deltagare minglade och skapade
kontakter på universitetet IUT de Reims.
Lars Wallentin underhöll publiken med sitt ”evangelium enligt Lars”
–Kommunicera istället för att informera – och David Reccole
berättade sin framgångssaga med kosmetikaföretaget Nature.cos,
som har ett stort miljöfokus och växer så det knakar, medan f.d.
minister Renaud Dutreil betonade vikten av god design och
gratulerade universitetet till samarbetet med Korsnäs.
Andrapris: ”Connivence” – Stéphane Sicaud och Olivier Millet. Smart
konstruktion med emotionell känsla för en grupp produkter att
stimulera våra sensuella sinnen, där man tagit vara på
kartongmaterialets egenskaper även om den skulle vara dyr att
tillverka.
14 bidrag av hög klass och med fantastiskt bra dokumentation hade dagen
innan bedömts av juryn som slutligen föll för det genomtänkta konceptet
signerat Adrien Rambaud och Rudy Martinez.
– Ett kuvert som ”står ut” i informationsflödet och som med all
säkerhet kommer att öppnas. Här har Korsnäs kartong Frövi White blivit
svart och används inte bara för kuvertet utan även till provisorisk
kaffebryggning direkt i koppen.
Chans att profilera sig
PIDA ger studenter en chans att för en större publik visa upp sin
kreativitet med stor chans att profilera sig inför framtida
arbetsgivare, samtidigt som de bekantar sig med möjligheterna till
kreativ design med Korsnäs kartong.
– Vi är djupt imponerade av studenternas arbeten och mycket glada över
ett lyckat arrangemang. PIDA har utvecklats till att bli en mötesplats
av rang, där etablerade och blivande förpackningsprofiler möts, utbyter
idéer och inspirerar varandra, sammanfattar Peter Sandberg, VD för
Korsnäs.
Tredjepris: ”Tentation by Osmose” − Stéphanie Bouteiller och Thibault
Delcourt. Juryn föll för den ögonfallande grafiken och smarta
användning av enkla former för en Korsnäs Frövi.